Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 14:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/pa-stan/2009/07/29/branschtidningarnas-pinsamma-dundertabbe-1958/

På Stan-bloggen

Branschtidningarnas pinsamma dundertabbe

Igår passade ett stort sportföretag på att sko sig på uppmärksamheten kring Zlatan Ibrahimovics övergång till FC Barcelona. Över ett uppslag i Sport-Expressen och Sportbladet publicerades ett montage från läktaren på Camp Nou, med gula stolar som formar ordet IBARCADABRA, en ordlek med Zlatans smeknamn IBRACADABRA och BARCA.

Det fattade inte landets två ledande medietidningar, Resume och Dagens Media - normalt de två tidningar som helst ger en känga till resten av mediesverige så det är dags för lite payback. I morse, under rubrikerna "Pinsamt, Nike" och "Nikes dundertabbe", skrev man om sportföretagets "felstavning".

Kommentarerna rasslade förstås in varpå Resume ändrade till "Nikes fyndiga ordvits" och Dagens Media helt enkelt raderade artikeln, för att senare publicera en ny med rubriken "Nike skojar till det".

Eftersom ingen annan bevakar bevakarna kliver På stan-bloggen in med skärmdumpar från fadäsen:


Resume - före


Resume - efter


Dagens Media - före


Dagens Media - efter