Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-30 02:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/pa-stan/2010/07/02/asiktsmaskinen-vecka-26-2880/

På Stan-bloggen

Åsiktsmaskinen vecka 26

 

 

Ingen riktig sommar utan Ernst

Här sitter Åsiktsmaskinen och känner in sommaren...Vet inte hur ni känner, men för Åsiktsmaskinen började sommaren på riktigt först i går kväll med premiären av ”Sommar med Ernst” i TV4. Efter alla år står vi fortfarande med gapande munnar inför denna osannolika trivselfascist från Gammelhyttan som tagit patent på den svenska sommaren. Åsiktsmaskinen ser fram emot en sommar med odödliga repliker som: ”Se så vackert stenen tar emot oljan”, ”Jag har mött libbstickor som tittat mig i ögonen” och ”Färgen är som en mogen äldre kvinna som klarar sig på egen hand”. Så vem är han egentligen? I gårdagens Aftonbladet gav Herr Kirschsteiger själv det förlösande svaret: ”Jag upplever mig själv som en människomagnet”. Världsklass!

 

 


Misslyckat kalsongtrick

-Hej, i dag ska vi prata om kalsonger. Det kanske inte är världens allra mest självklara klagomål, men vid det här laget vet ni väl hur Åsiktsmaskinen fungerar: Finns det en liten glipa tacklar vi in hela dörren. Det handlar nämligen – insert drumroll – om just glipor, om skräcken för att visa lite mer hud än önskvärt. Vi kan inte hitta någon annan vettig förklaring till varför landets samtliga tonårspojkar poserar med kalsonger innanför badshortsen. Skärpning genast – annars blir vi tvingade vi skicka ut DN:s stilpolis Magdalena Ribbing för att patrullera badstränderna. Och, som ni vet, så kan hon bli riktigt, riktigt arg över sådana här stilmissar.

 

Skojätten som tog ut fel lag
Det har pratats om VM-fiasko för gamla stormakter som Frankrike, England och Italien. Men fotbolls-VM:s största förlorare är nog ändå ett visst skomärke som fått sitt eget Deepwater Horizon. Inför VM brände Nike sina sponsormiljoner på en svindyr reklamfilm med sponsrade spelare som firar semester istället för kvartsfinal; Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Didier Drogba, Franck Ribery och Fabio Cannavaro. Bollen är alltid rund, men så här med facit i hand hade det kanske varit bättre om Nike hade satsat på en reklamkampanj för badtofflor. Eller?