Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-17 18:24 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/pawebben/2010/11/25/darfor-blev-sverigedemokraterna-slagna-pa-google-8598/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
På webben

Därför blev Sverigedemokraterna slagna på Google

Igår kväll trädde han fram. Mannen bakom Sverigedemokraterna.de, en sd-kritisk sajt som genom en smart strategi och kunniga medhjälpare lyckats hamna först på Google när man söker på Sverigedemokraterna. Under våren lanserades sajten med anonym avsändare och snabbt blev den uppmärksammad som ett udda inslag i valrörelsen. Att driva en kampanj med Google som verktyg var något nytt, och Sverigedemokraterna försökte även stoppa sajten med hänvisning till varumärkesintrång. Något som den aldrig fälldes för.

Pontus Löf var den tills igår hemliga person som startade sajten och igår kväll närvarade han vid ett seminarium där historien om hur sajten klättrade på Googles rankinglista presenterades. Han beskriver på sin egen blogg vilka erfarenheter han fått genom satsningen och hur sociala medier spelat en stor roll i att nå ut till många människor, och få många att länka till sidan.

Den som berättade om hur sajten kunde nå högst i Googles ranking var Nikke Lindqvist, en konsult inom sökmotoroptimering som hjälpt Pontus Löf att optimera sin sajt. Kortfattat finns tre orsaker till att Pontus Löf lyckades hamna högre än Sverigedemokraternas egen sajt på Google.

1. Sverigedemokraterna själva gjorde en mängd sökmotorrelaterade misstag sedan de upptäckt den kritiska sajtens aktiviteter. De raderade bland annat viktigt material som gjorde att deras egen sajt förlorade i ranking.

2. Sverigedemokraterna.de fick mycket uppmärksamhet från både traditionella medier som Svd och DN samt mängder av bloggar och andra sociala medier. Många länkade till sajten vilket bidrog till en högre ranking hos Google.

3. Sajten som sådan var tekniskt optimerad för att ranka högt hos Google, något som Pontus Löf fick hjälp med från experter på området.

Här kan du titta på en livesändning från seminariet där Nikke Lindqvist berättar om metoderna för att optimera sajten. Pontus Löf pratar också om bakgrunden till hur den kom till och svarar på frågor från publiken.

Hela historien är ett exempel på ett udda sätt att driva opinion, samtidigt som vi måste ställa oss frågan hur den demokratiska processen påverkas av de tekniska framstegen. Är det okej att partier knuffas bort ur sökresultatet genom aktiv sökmotoroptimering från motståndarna? Hade reaktionerna varit likadana om det var Moderaterna som lyckats få deras egen sajt att hamna högst på Google vid en sökning på Socialdemokraterna?

Pontus Löf har bedrivit en teknisk kampanj genom sitt aktiva arbete med Google-optimering. Samtidigt har sajten under året blivit mer och mer informationsrik och seriös rent innehållsmässigt, vilket inte riktigt var fallet från början. Man kan säga att sajten gått från att vara en experimentsajt vars enda syfte var att testa om det gick att slå Sverigedemokraterna vid Googlesökningar, till att bli en seriös och aktiv röst i den politiska debatten.

Oavsett vad man tycker om Pontus Löf tilltag blir det tydligt att opinionsbildning i dagens politiska debatter ibland handlar lika mycket om att bemästra budskapet som tekniken.

Pontus Löf kommer nu att lämna över ansvaret för sajten till Stiftelsen Expo som kommer att fortsätta driva den.

“På Sverigedemokraterna.de kommer vi försöka skildra folkbildningsarbetet mot rasismen och ge en möjlighet för att antirasister att dela med sig av argument”, säger Expos Utbildningschef Alex Bengtsson, i ett pressmeddelande.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt