En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-04-01 12:11
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/pawebben/2011/01/05/facebook-places-gor-webben-nara/
Facebook Places gör webben nära
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
Det som jag och Johanna pratat om flera gånger under hösten och vintern blev verklighet idag. Facebook lanserade sin funktion Facebook Places i Sverige och vi kan nu "checka in" på de platser vi rent geografiskt befinner oss på.
Vad innebär det här i praktiken? Ja, precis som vi varit inne på tidigare kan det mycket väl vara starten på en minirevolution som gör att webben i ännu större grad blir en del av vår fysiska verklighet.
Grundaren och vd:n på Facebook, Mark Zuckerberg, blev förra året utsedd till årets person av Time Magazine. I en intervju med tidningen Wired berättar han när han insåg att Facebook var redo att hoppa på tåget med en positioneringstjänst kopplad till användarnas uppdateringar. Han och hans flickvän besökte en restaurang och upptäckte, när de checkade in via mobilen, att några vänner de inte sett på länge befann sig på en annan restaurang i närheten. De beslöt sig för att gå dit och hälsa.
"Det var när det ögonblicket inträffade, det lyckliga sammanträffandet, som vi insåg att vi var redo att satsa", säger han till Wired.
När Facebook Places nu rullas ut till svenskarna lär det vara just slumpvisa möten som kommer vara ett av de vanligaste användningsområdena. Du kanske får några timmar över i väntan på ett tåg (högst troligt med tanke på förseningshysterin i vinter) eller befinner dig på en plats du inte brukar vara på. Det är då enkelt att se vilka andra av dina vänner som är i närheten.
Du kan också tagga dina vänner om de själva inte checkat in. Men se upp, om du en gång gett tillstånd för dina vänner att tagga dig på geografiska platser kan du rent teoretiskt bli incheckad var som helst, trots att du själv inte finns på platsen. Om du litar på dina vänner är det inget problem, men det går lätt att se komplikationer när någon annan positionsbestämmer dig utan att fråga om lov. Tänk om du inte ville berätta för alla dina andra vänner var du är just nu? När någon annan checkar in dig syns det för alla dina kontakter. Du kan förstås redigera dina sekretessinställningar och förhindra funktionen. Men då förlorar tjänsten en del av sin charm.
Inte nog med att vännerna checkar in dig. Nu ser förstås företagen sina chanser att anpassa erbjudanen till dig direkt i butiker eller ute på stan. Tidningen Internetworld har listat 7 exempel på hur den nya positioneringstekniken kan användas av företag för att nå ut till sina kunder. Det handlar om allt ifrån att hitta närmaste hamburgerrestaurangen till att beställa taxi från den plats man befinner sig eller att få speciella erbjudanden i de butiker man checkar in i. Det går också att skapa tävlingar som bygger på att du går på skattjakt och plockar upp virtuella föremål som bara går att komma åt om du befinner dig på en exakt position. Under kampanjen Mini Getaway arrangerades en biljakt i Stockholm där målet var att fånga en virtuell bil genom en positioneringstjänst. Kruxet var bara att så fort någon annan kom i närheten kunde den personen tjuva den virtuella bilen och dra vidare för att undkomma. Den som ägde bilden i mobilen när tävlingen avslutades vann en riktig bil.
Än så länge används tekniken för ganska enkla funktioner, men jag tror att vi inom kort kommer att se ett gäng nya fenomen dyka upp. Räkna med mass-check-in bland vännerna i ditt nyhetsflöde den närmaste tiden. Facebook places är här där man är, men ibland där, där man inte här.