Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 01:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/pawebben/2011/05/04/google-har-ingen-moral/

På webben

"Google har ingen moral"

Under valrörelsen förra året lyckades Pontus Löf få sajten Sverigedemokraterna.de att hamna över Sverigesdemokraternas egna sajt vid en sökning på partiets namn på Google. I ett tidigare inlägg här på bloggen berättade jag om hur det gick till. Tilltaget fick stå som exempel på vilken betydelse sökmotorerna kan spela och hur det går att påverka sökresultaten med hjälp av en medveten strategi och väloptimerade sidor.

Nu är Pontus Löf i farten igen, den här gången med ett allvarligt och ganska komplicerat ämne. För en tid sedan upptäckte Pontus att en sida som beskrev hur man begår självmord hamnade högst på Google när man sökte på just ordet självmord. Han kunde konstatera att Google saknar moral i det att sökresultaten baserar sig på de länkar vi klickar på och de sajter vi som människor väljer att besöka, inte vad som rent moraliskt anses bäst.

Pontus Löf gick till handling och uppmanade omgivningen att motverka den negativa influensen som självmordssajten skulle kunna ha (forskning visar att "självmordsguider" och annan typ av beskrivande information kan påverka den som funderar på att ta livet av sig att faktiskt göra det). För att påverka sökresultatet la Pontus och många andra upp information som länkade till olika stödresurser och myndigheter i syfte att förhindra självmord. Bland annat länkade många till Socialstyrelsens sida om självmord.

"Ingen kan göra allt. Ingen kan stoppa alla  självmord. Men om vi är många som hjälps åt kan vi åtminstone se till att den som funderar på  självmord och googlar inte ska hamna på en sida som hetsar och uppmuntrar, utan istället någonstans där det finns bra information, kanske råd och stöd för hur man orkar vidare när allt är svart."

Så skrev bloggaren och journalisten Sofia Mirjamsdotter  på sin blogg och samtidigt bidrog hon till att få informationen från Socialstyrelsen att ranka högre i Googles index genom att länka till den. Tanken är att den som söker på nätet efter metoder för att begå självmord ska hamna på sidor med information om vem man kan vända sig till och journummer som man kan ringa, istället för detaljerade manualer om hur man tar livet av sig.

Kampanjen tycks ha fått effekt i dubbel bemärkelse. Dels har bland annat Vårdguidens och Socialstyrelsens olika sidor om självmord klättrat uppåt i sökresultatet, även om de inte tagit över förstaplatsen ännu. Men det kanske mest anmärkningsvärda är att Magnus Brahn som skapat den sajt om självmord som hamnar högst på Google, nu valt att stänga ner sidan helt och hållet. Han stödjer Pontus Löfs kampanj men säger också att hans avsikt aldrig varit att uppmana någon att ta sitt liv.

"Vad som händer med sajten i framtiden står skrivet i stjärnorna. Jag hoppas ändå att den uppfyllt sitt syfte som varit att skapa debatt och göra döden mindre tabu. Denna sajt är/var främst till som en resurs för personer som är döende (mindre än sex månader kvar)."

Min slutsats blir att Google inte är bättre än summan av deras användare. Självmordskampanjen visar på ett lysande sett hur det går att göra skillnad, men kanske också hur lätt det faktiskt går att manipulera sökresultat och listningar om bara tillräckligt många människor engagerar sig. Det är värt att tänka på när vi varje dag gör sökningar på nätet och låter ögonen svepa över de tio första träffarna. Det blir en slags mediekritik på webben riktat mot oss själva istället för medierna. Vems intresse representerar de sajter som hamnar högst?