Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-20 10:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/pawebben/2011/06/20/som-almedalen-for-webbnordar/

På webben

Som Almedalen för webbnördar

Igår kväll 20.00 släpptes biljetterna till årets upplaga av Sweden Social Web Camp (SSWC). På bara 7 minuter hade hela första omgången med 200 biljetter sålt slut. Arrangörerna hade i förväg sett till att både bokningssajten och betalningssystemet skulle klara belastningen. Aktiviteten på Twitter inför släppet av biljetterna var hög och hashtaggen #sswc blev en av de mest använda under kvällen.

Sweden Social Web Camp är en unconference med fokus på internet och den sociala webben. I år arrangeras konferensen för tredje året i rad, och även i år blir platsen för eventet den pittoreska lilla ön Tjärö i Blekinge Skärgård. Där kommer precis som förra året runt 400 personer samlas för att i fyra dagar utbyta erfarenheter och umgås från tidig morgon till sen kväll.

Unconference-formatet går ut på att deltagarna själva skapar innehållet under dagarna på Tjärö. De kommer att kunna föreslå egna sessioner och temadiskussioner snabbt och spontant, och inget ämne är för litet eller stort för att inte kunna tas upp i en egen session. Ibland blir det bara 3-4 personer som pratar om ett ämne, medan andra frågor lockar hundratalet besökare.

Jag har besökt campen varje år och kommer att åka dit i år igen. Framförallt är det möjligheterna att träffa smarta och trevliga människor under helt andra former än hemma i vardagen som lockar. SSWC är för många inom webbområdet vad Almedalen är för politiker, näringsliv och mediebranschen. Helt enkelt en enda stor mingelfest med personer som alla har samma genuina intresse för webbens möjligheter och framförallt den sociala aspekten av nätet. SSWC uppstod 2009 när arrangörerna Kristin Heinonen och Tomas Wennström skrev ett blogginlägg om att de var sugna på att träffas 10-15 personer och prata webb under avslappnade former. Intresset blev så stort att ett helt event med hundratals deltagare växte fram. Och vandrarhemmet på Tjärö har blivit vana vid att vara fullbokade både med rum och campingplatser samt totalinvaderade av webbmännskor en helg i augusti varje år.

Förra året producerades en film som beskriver Sweden Social Web Camp på ett väldigt bra sätt. Här blandas intervjuer med korta klipp från olika sessioner och känslan som fanns på campen går igen i filmen. Kolla in den om du vill veta varför SSWC får hundratals personer att spänt sitta framför datorn en söndagkväll i juni för att försöka få tag i biljetter.

Du kan också se det här inslaget från förra året där några deltagare på campen och arrangören Kristin Heinonen pratar om campen.