Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Redaktionsbloggen

Därför är vi extra glada i dag

DN.se utsågs i går tisdag till Sveriges bästa dagstidningssajt 2010. Och inte nog med det, vi hamnade på nionde plats på listan över Sveriges bästa sajter alla kategorier, en bra bit före konkurrenterna.

Priset delas ut av tidningen Internetworld och av de branschtävlingar vi konkurrerar i under året finns det ingen utmärkelse jag värderar högre. Internetworlds lista bygger nämligen inte bara på en jurys godtycke, som är fallet vid många andra utmärkelser. I stället gör tidningen en gedigen insamling om fakta, resultat och utveckling för svenska sajter och de som i slutändan belönas blir det ofta på mycket goda grunder där faktorer som (redaktionellt) innehåll, tekniskt nytänkande, användarvänlighet och form vägs in.

På redaktionen är vi därför mycket smickrade över utmärkelsen, men också ödmjuka inför fortsättningen. Utvecklingen går fort och hos läsarna finns förväntningar på att dagstidningarna på nätet hela tiden ska förnya sig. Om man jobbar med webbmedier måste man älska förändringar – medielandskapet har som bekant förändrats radikalt det senaste decenniet. Tur då att vi på DN.se är internetälskare av stora mått.

Nästa år drar vi tillsammans med vår webbyrå Doberman i gång en process för att förnya DN.se. Den senaste större omgörningen sjösattes i februari 2009, och nu är det återigen dags att se hur vi kan göra en sajt som ännu bättre svarar mot läsarnas önskemål och behov.

Samtidigt får vi inte glömma bort själva fundamentet för vår existens – efterfrågan på trovärdig och kvalitativ journalistik. Om jag ska slänga mig med managementkonsult-lingo kan man konstatera att det är basen i vår kärnaffär även i framtiden. Och efter att ha tillbringat drygt ett år med den kunniga, engagerade och extremt kvalitetsorienterade redaktionen på DN.se kan jag säga att jag har gott hopp inför framtiden.

Björn Hedensjö, redaktionschef DN.se