Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-19 07:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/simassthlm/2008/10/13/liza-marklunds-lopsedlar-401/

Simas STHLM

Liza Marklunds löpsedlar

I dag har en upprörd Ingela Gréau i Skarpnäck skrivit till Skriv i DN (insändarsidan som är nästsist i tidningen). Hon frågar om vi "måste bli matade med Marklunds mord" från reklampelare runtom i stan och i tunnelbanan? Hon syftar på den lite udda reklamkampanj som Liza Marklund och Piratförlaget ligger bakom för Marklunds nya deckare "En plats i solen". Kampanjen består av fyra olika smaskiga löpsedlar, som till exempel "Hel barnfamilj gasmördad i semesterparadis". Avsändaren är den påhittade kvällstidningen Kvällspressen, som Marklunds litterära huvudperson, reportern Annika Bengtzon, jobbar på.

Ingela Gréau skriver att "många blir illa berörda" av reklamen och hon tycker att den borde förbjudas av Marknadsetiska Rådet. På ett sätt håller jag med Ingela. Kampanjen är påhittig men också rätt osmaklig. Men framför allt känns den desperat, de vill liksom lite för mycket att man ska bli nyfiken och därför får man en omvänd reaktion och tycker det hela mest är fånigt. Eller vad tycker ni?

Dessutom förstår jag inte vitsen med att Niklas Svensson, som är en känd politisk reporter på TV4 och som även ligger bakom Politikerbloggen, utger sig för att vara "Patrik Nilsson", en fiktiv nyhetschef på Kvällspressen, på reklamhemsidan för "En plats i solen". Är det liksom helt okej för TV4-ledningen att journalister på kanalen gör sådant?