Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-23 01:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/simassthlm/2008/10/29/aldrig-mer-sterling-517/

Simas STHLM

"Aldrig mer Sterling"

Jag lider verkligen med de 40.000 resenärer som har bokat flygbiljetter hos det danska flygbolaget Sterling, som gick i konkurs i dag. Vem har liksom koll på vilka bolag som riskerar att gå omkull innan man bokar en flygbiljett? Det är nog många som i dag är förbittrade över att det så sent som i går gick att köpa flygbiljetter hos Sterling.

Jag har själv en otrevlig Sterling-erfarenhet från i våras då jag skulle åka hem från en week end i London. När vi kom till incheckningen berättade kvinnan bakom disken att betjäningen var stängd. Det visade sig att flighten hade tidigarelagts en halvtimme – utan att vi blivit meddelade!

Informatörerna på Gatwick påstod att Sterling hade mejlat (som att man alltid kollar mejlen när man är bortrest!) information om den tidigarelagda avgången. Men vi kunde senare bevisa att vi faktiskt inte fått något mejl.

Så där satt vi fast på Gatwicks flygplats en tisdagskväll. Visserligen fick vi (gratis) boka om våra biljetter till ett flyg morgonen därpå. Men vi fick ingen kompensation för mat och boende för natten. Utan i stället ett bitskt: "Ni resenärer tycker att de billiga biljettpriserna är så himla bra. Men när det kniper, då begär ni samma service som på den gamla tiden!".

Det slutade med att vi såg en EM-match på en sorglig flygplatsbar och sedan tog vi in i en liten hotellhytt som man kunde hyra per timme. Sällan känner man sig så lurad på dyrbar tid som när man sitter fast på en flygplats.

Att skicka in kvittona för att försöka få kompensation för utläggen var otroligt omständligt. Man var tvungen att ringa Sterlings huvudkontor i Köpenhamn och där svarade oftast en telefonsvare.

Efter den upplevelsen tänkte jag: "aldrig mer Sterling". Med tanke på dagens besked verkar fler resenärer ha tänkt detsamma.