Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sminkbloggen

Naturlig hudvård för män – en bulldog kommer till stan

Ni är några män som hört av er och vill ha tips på bra, naturliga hudvårdsprodukter för män.

I dag
har turen kommit till er.

Jag har tidigare skrivit om Trilogy Natural Actives, en naturlig hudvårdsserie för män. Den kommer från Australien och innehåller solskyddsfilter vilket gör att det kan kännas som att den lägger sig som en hinna ovanpå huden.

Men lika livsviktigt som solskyddsfilter är på sommaren, lika onödigt kan det kännas mitt i mörkaste vintern och nu lanseras Bulldog, ett naturligt hudvårdsmärke för män som skapats av två minst sagt entusiastiska engelsmän.





Bulldogs grundare, Rhodri Ferrier och Simon Duffy under en fotosession vid deras lanseringsbesök i Stockholm.

Många har starka fördomar om skönhetsbranschen och tror att den bara är full av giriga affärsmän som vill tjäna pengar på kvinnors osäkerhet. Ingenting kunde vara mer felaktigt. Det ovannämnda finns säkert, men avarter finns inom alla branscher, tyvärr.

Branschen är också full av entusiastiska människor som startat företag, antingen för att de vill hjälpa andra människor, för att de saknar något på marknaden, eller för att de helt enkelt är entreprenörer som älskar att ligga i framkant.

Till de sistnämna måste det svenska hudvårdsföretaget Recipe for men räknas, som grundats av män för män och vars vd och grundare är Jesper Rönnbäck, tidigare skidstjärna. Han var inte nöjd med de produkter som fanns på marknaden för män och startade därför ett företag tillsammans med några vänner. Att grejerna sedan är så bra att många fruar och flickvänner är där och norpar är en helt annan sak…


Facial Moisturizer från Recipe for men, 229 kronor för 75 ml.


Entusiasmen och skaparglädjen har han gemensamt med Bulldogs grundare, Rhodri Ferrier och Simon Duffy, som lämnade sina jobb inom finans- respektive pr-branschen för att de trodde att naturlig hudvård för män skulle komma att bli en het marknad.

Och där måste de ändå sägas ha spått rätt.

För även om det inte finns några verkliga vetenskapliga bevis för att naturliga krämer skulle vara bättre än syntetiska och skrämselstudierna om parabeners eventuella farlighet avfärdas som ovetenskapliga så vet vi alla vad konsumentmakt kan innebära. På gott och ont.

Som Annika Grundberg, vd för Aco utrycker det:
– För 30 år sedan hade vi fortsatt att enbart använda parabener eftersom vi vet att det är vetenskapligt dokumenterat. Men vi har lärt oss att vi måste ta hänsyn till människors känslor också, det är inte oväsentligt. Därför har vi ett märke utan parabener, Natuvive, så att de som är rädda för parabener kan välja det.

Bulldog lanseras brett i alla Kicksbutiker och Åhlénsvaruhus i Sverige och tanken är att produkterna ska hålla en prisklass som gör att man har råd att använda produkterna varje dag.

– Jag tror att många män har en hylla med lyxkrämer som de inte använder, bara för att titta på. Men så har de saker i badrummet som de använder dag efter dag efter dag. Där vill vi vara, säger Rhodri Ferrier.

Det är inte ett komplett sortiment som lanseras, det är en ansiktskräm, en rengöring, en rakgelé och ett balm att använda efter rakning. Någon ögonkräm som håller måttet utan att göra avkall på innehållskraven har de inte lyckats skapa än och anti ageing- produkterna som redan finns på marknaden i Storbritannien lanseras i Sverige lite längre fram om allt faller väl ut.
Vad jag och min testman tycker om produkterna?

Jag skulle väl knappast påstå att doften är något någon av oss faller för. Ansiktskrämen doftar citrus och pelargon, som ganska många naturliga krämer. I sig ingen dålig kombination, men pelargondoften tar över efter ett tag och blir lite lätt kvalmig, nästan rökig. Krämen går dock förvånansvärt snabbt in i huden, vilket får sägas vara ett stort plus. Post Shave-balmen ger en mentholaktig känsla, nästan som liniment i hela ansiktet, ingen hit på läpparna, men annars skön och uppstramande, får jag höra. Rakgelen får också ett gott betyg, lite ovant om man är van vid skum, men tydligen väldigt bra för sitt ändamål.



Original Moisturiser, 129 kronor för 100 ml, Original Face Wash, 95 kronor för 175 ml, Original Shave Gel, 79 kronor för 175 ml, och Original Post Shave Balm, 109 kronor för 100 ml.

Också det grekiska hudvårdsföretaget Korres, som tagit sig in på den svenska marknaden de senaste åren och vars produkter baseras på naturliga ingredinser, lanserar nu en hudvårdsserie för män i Sverige.

Korres produkter är dyrare än Bulldogs och produkterna vänder sig också till en något annan målgrupp, den som vill ha en kräm som gör mer än bara återfuktar och som bryr sig om om krämen ger effekt på sikt.


Ruscus & Chestnut Face Cream spf 15, 346 kronor för 50 ml. Ruscus & Chestnut Eye Cream, spf 6, 386 kronor för 15 ml.


Serien innehåller bland annat Ruscus & Chestnut Face Cream med solskyddsfaktor 15, 346 kronor för 50 ml och tillhörande ögonkräm, Ruscus & Chestnut Eye Cream, med solskyddsfaktor 6, 386 kronor för 15 ml. Kastanjen sägs vara uppstramande och därför släta ut huden när man använder den. Stickmyrten (vars latinska namn är Ruscus aculeatus), sägs stärka blodkärlen och vara bra för blodcirkulationen.

Doften är mild, men det känns att krämerna hör till kategorin ”naurlig hudvård”, det är något speciellt med dofterna, en aning pelargon som tydligen måste finnas där.

I serien finns också en uppiggande ansiktsrengöring, Ginseng Face Gel Cleanser, 196 kronor för 150 ml och en ansiktskräm för fet hy, Borage Antishine Moisturiser med solskydsfaktor 6, 266 kronor för 50ml.

Läs också: Ekologisk hu
dvård


Läs också: Bra tips för känslig vinterhy