Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 23:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/sthlmimitthjarta/2012/04/11/centralen-12-16/

STHLM i mitt hjärta

Centralen 12.16

Nere på planen framför Centralens huvudingång har fastighetsägaren strypt den fria taxikonkurrensen genom att både ta betalt av taxibolagen och endast tillåta utvalda bolag. 310, 310, 306, 310, 307, 306, 310 läser jag på skyltarna med jämförpriser. Uppe på Klarabergsviadukten äger samhället – Stockholms stad – marken. Här sjungs den fria taxikonkurrensens lov. 595, 595, 610, 695, 748, 470, 731, 640, 825, 740, läser jag på prisskyltarna. En vilsen Taxi Stockholm-bil med 310 på skylten har letat sig in bland de friåkarna som blänger på mig när jag plitar ned priser i mitt block. – Vad gör du, frågar flera stycken. – Skriver siffror i mitt block svarar jag sanningsenligt. En friåkare skyltar med det i sammanhanget modesta priset 349 kronor. Men han vill inte – eller kanske inte kan – förklara sitt ovanliga pris. Vid gräsrotsstudier av konsekvenserna av en fri taximarknad infinner sig en del undringar. Den mest påtagliga är att fri konkurrens och marknadskrafter kanske inte alltid är svaret när vi ropar efter lägre priser. När jag cyklar vidare upp mot Kungsholmen möter jag en taxibil. Det ser ut som om jämförelsepriset är det beryktade 9.949 kronor och jag inser att det finns grader i alla helveten.