Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 20:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/sundellssiffror/2014/05/22/ar-feministiskt-initiativs-opinonsframgangar-orsakade-av-media/

Sundells siffror

Är Feministiskt Initiativs opinonsframgångar orsakade av media?

Den här EU-valrörelsens raket är utan tvivel Feministiskt Initiativ. För några månader sedan gjorde de knappt avtryck i opinionsmätningarna; nu ser partiet ut att i alla fall en chans att få mandat i Europaparlamentet och tidningarna svämmar över av artiklar om dem. Just det sista föranleder en fråga. Skriver tidningarna om partiet för att det går framåt i opinionen, eller går partiet framåt för att tidningarna skriver om det?

Antagligen finns det inget enkelt svar. När väl bollen är i rullning spär nog de båda sakerna på varandra. I det här inlägget tänkte jag ändå försöka konstruera en tidslinje för FI i opinionen och media under året, för att försöka se vad som kom först.

Under 2013 skrevs det i fem av de största tidningarna (DN, SvD, GP, Aftonbladet och Expressen) i genomsnitt 0,6 artiklar som nämnde Feministiskt Initiativ eller Gudrun Schyman per dag. Men i januari 2014 händer något, och antalet artiklar stiger till ungefär 1,5 per dag. Bevakningen ligger kvar på samma nivå till april (2,2/dag) och exploderar sedan i maj (9,4/dag), en bild som bekräftas av senaste avsnittet av Medierna i P1. Diagrammet nedan visar antalet artiklar dag för dag under 2014 (första maj är utmärkt med en streckad linje) och man kan tydligt se att det är en stor topp andra maj. Den tidigare toppen är 8 mars, internationella kvinnodagen.

Var då mediebevakningen onormalt hög även före första maj? I jämförelse med valrörelsen 2009 verkar det inte så. Stapeldiagrammet visar antal artiklar per dag om fyra nya partier under april i år och motsvarande period i valrörelsen 2009 (valdagen var då 7 juni). Före uppmärksamhetsgenombrottet första maj skrevs det mindre om Feministiskt Initiativ än Sverigedemokraterna 2014, men mer än om Piratpartiet och Junilistan. Antalet artiklar var dock färre än om Sverigedemokraterna eller Piratpartiet 2009, och lika mycket som Junilistan 2009. Det är alltså först efter första maj i år som mediebevakningen av partiet har antagit exceptionella dimensioner.

Vi kan alltså dela in uppmärksamheten för partiet i tre perioder: före 2014,januari till maj 2014, och efter första maj. Hur ser då stödet i opinionen ut? I den första mätningen där FI särredovisats jag kunnat hitta från 2014, gjord av Novus och publicerad den 11 februari (fältperiod 3-9 februari), stöds partiet endast av 0,2 procent. Detta trots att partiet omskrivits betydligt mer under januari än föregående år. I två mätningar publicerade i mars och april ligger partiet kring 1 procent, men genombrottet kommer i två mätningar publicerade 29 april och 4 maj, där stödet uppgår till 2,3 respektive 3,2 procent. Båda dessa undersökningar bidrog till den dramatiska ökningen av artiklar, men intervjuerna genomfördes tidigare, i april.

Ett nytt parti behöver givetvis media för att nå ut med sitt budskap, men jag tycker utifrån den här datan mig inte se något ett-till-ett-förhållande mellan uppmärksamhet i media och stöd i opinionen. Vilka ledtrådar finns det då till vad som hände i opinionen under april? Vi har inget bra sätt att veta förutom opinionsmätningarna, men mängden Googlesökningar på partiets namn kanske kan ge någon indikation. Google Trends ger data dag för dag för de senaste 90 dagarna, och vi kan även här se att intresset ökar dramatiskt första maj. Den tidigare toppnoteringen är 8 mars. Det verkar inte, vad jag kan se, hända något speciellt i april.

Slutligen kan vi titta på partiets utveckling i sociala medier, även om jag här tyvärr bara har data månadsvis. Diagrammet visar antalet nya följare på partiets twitterkonto månad för månad sedan januari 2013, och här tror jag att vi kan se något intressant. Från att ha fått ungefär 500 nya följare per månad får partiet plötsligt nära 2000 nya följare i januari 2014, och har sedan dess upprätthållit en mycket högre ökningstakt.

I januari 2014 syns alltså en ökning i sociala medier, som också sammanfaller med något mer bevakning i traditionella media. Vad var det då som hände? En förklaring som lyftes fram i Medierna https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/368129?programid=2795 var att Belinda Olssons programserie ”Fittstim” sändes då – enligt partiet tillkom 70 nya medlemmar under timmarna efter första programmet, jämfört med 10-15 en vanlig dag https://www.etc.se/inrikes/efter-svts-fittstim-medlemsboom-fi Det är också först efter att ”Fittstim” sänds i januari som mängden artiklar börjar öka.

Min tidslinje ser alltså ut som följer: Januari: Fittstim sänds, vilket ger viss uppmärksamhet i traditionella media och (är möjligen orsaken till) ett uppsving i sociala medier. Februari till april: Partiet fortsätter växa i sociala medier, omskrivs mer men inte anmärkningsvärt mycket i tidningarna, men utan att nå framgång i opinionsmätningarna. Maj: Uppsving i opinionsmätningarna (gjorda i april) och därefter extrem mediebevakning.

Det ska dock sägas att det här bara är ett begränsat urval av media, och jag har överhuvudtaget inte analyserat innehållet i artiklarna, bara mängden. Det är upp till forskningen att ge definitiva svar. Men även om media garanterat spelar en viktig roll för alla små partiers vara eller icke vara så verkar det inte som om Feministiskt Initiativs ökning den senaste tiden är en effekt av den medieexplosion som följde på första maj, då uppgången påbörjades redan i april. Vad det var som hände då har jag tyvärr inget bra svar på. Lämna gärna en kommentar om du har ett bra förslag!