Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-07 18:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2011/09/27/hur-stort-vill-vi-lata-facebook-bli/

Teknikbloggen

Hur stort vill vi låta Facebook bli?

Det täta samarbetet med Spotify var en av de stora nyheterna på Facebooks utvecklarkonferens F8 i förra veckan. Vad som inte framkom i förra veckan är att Spotify nu lägger till ett Facebook-krav på nya användare. Utan konto på Facebook, inget konto på Spotify. Beslutet har mött kraftiga reaktioner, bland annat i Spotifys eget supportforum. BBC skriver om det idag, och på journalisten Sofia Mirjamsdotters blogg finns en intressant diskussion i kommentarsfältet.

På Twitter har Spotifys vd Daniel Ek gjort några försök att förklara bakgrunden till beslutet. Han skriver bland annat beslutet syftar till att göra det enklare att börja använda Spotify och skapa en bättre upplevelse. Men han konstaterar också att en del beslut är felaktiga och måste omvärderas.

Att kunna återanvända sitt Facebook-konto för att bli Spotify-användare är givetvis ett smart sätt att sänka tröskeln för nya användare. Så länge de är Facebook-användare. Samtidigt innebär beslutet att Spotify vänder ryggen åt dem som av olika anledningar inte finns på Facebook.

Ett alternativ hade givetvis varit att erbjuda båda möjligheterna: Att kunna bli Spotify-användare direkt, eller genom att använda sitt Facebook-konto. Spotifys bedömning är uppenbarligen att det är bättre för företaget att satsa allt på Facebook-kortet.

Mer intressant än det enskilda beslutet är frågan om hur starkt Facebook egentligen är på väg att bli, hur central roll det sociala nätverket ska få spela på nätet. Reaktionerna på Spotifys beslut handlar nog i grunden mer om det, än det affärsmässigt riktiga i Spotifys avvägningar. Och frågan om Facebooks inflytande diskuteras i fler sammanhang. På Hacker News, en sajt för teknik- och entreprenörsnyheter, är en länk till Chrome-tillägget Facebook Disconnect en av de just nu mest diskuterade. Och i blogginlägget Why an increasing number of people think that Facebook is the Internet visar författaren John Naughton en intressant graf.