En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-05-30 15:54
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/03/22/ar-du-sokmotoroptimerad/
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
- Följ dina intressen
- Nyhetsbrev
Ikväll klockan åtta sänder Dokument Inifrån dokumentären Du är googlad. Reportaget undersöker hur träffar i nätets sökmotorer hjälper andra att bilda sig en uppfattning om oss. En sökning på ett personnamn kan vara en del i en rekryteringsprocess eller för att kolla upp personen man ska dejta senare samma kväll.
Journalisten Johan Ripås har själv råkat ut för de negativa konsekvenserna. Ett blogginlägg av Alex Schulman som beskriver Johan Ripås som en dålig journalist har länge hamnat högt upp i träfflistan för den som söker på "Johan Ripås". (Nu verkar de två slutligen ha försonats och Schulman har plockat bort blogginlägget.) I samarbete med sökexperten Nikke Lindqvist försöker Ripås ta kontrollen över sitt eget namn på nätet, för att få sin egen blogg upp i topp. Det lyckas till slut.
På sin blogg skriver Johan Ripås idag om de två andra personer som är med i programmet, på grund av sina problem med sökresultaten. "Tina Ax fick ta smällen offentligt för en infekterad separation. Bengt Gangemi hängdes ut som bedragare."
Och här drar jag mig till minnes en intervju jag gjorde med en säkerhetsexpert för några år sedan. Om han i framtiden skulle bli pappa skulle han välja så vanliga namn som möjligt, med det uttalade målet att göra barnen så svårsökta som möjligt. Han hade själv googlat personer han skulle dejta, men ville inte att hans framtida barn skulle behöva uppleva samma sak.
En person som heter Anna Svensson är mer svårgooglad än någon som heter Johan Ripås, Tina Ax eller Bengt Gangemi, eftersom det finns många fler som heter Anna Svensson. Och precis så ville säkerhetsexperten ha det, ett namn där man inte kan vara säker på vilken Anna sökträffarna handlar om.
Det kan kanske kännas som en sund inställning. Å andra sidan, att ha ett lättgooglat namn kan många gånger också vara en fördel. Problemet är att de flesta inte vet hur de ska göra när de hamnat i Tinas, Bengts eller Johans situation.
Men ett enkelt råd finns att ge som utgångspunkt: Bli själv en aktiv internetanvändare. Börja blogga, börja twittra och så vidare. Gör du det redan, gör det mer. Börja helt enkelt att konkurrera om sökresultaten när någon söker på ditt namn.
Ikväll klockan åtta sitter jag framför tv:n och hoppas på fler tips.
Uppdatering: Såg att SVT har publicerat en guide med saker man kan göra för att påverka "sina" sökresultat.