Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-03 10:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/03/27/goteborgsforetag-satter-appar-pa-kartan/

Teknikbloggen

Göteborgsföretag sätter appar på kartan

Appland vill göra det lättare för Android-ägare att hitta bra program till sina mobiltelefoner och pekplattor. Idén är att erbjuda ett urval av apparna som bland annat finns att köpa via Google Play, den officiella programbutiken för Android-prylar. Fokus är på bra, vilket givetvis är en subjektiv bedömning, och relevant.

Även relevant kan vara en subjektiv bedömning, men inte nödvändigtvis. Appland vill till exempel särskilt lyfta fram svenska appar, vilka många gånger är mer relevanta för svenska användare än vad amerikanska program är.

Men framför allt visar den senaste nyheten i Applands butik att det i någon mening också finns en objektiv relevans. Företaget lägger nämligen till geografisk plats som en möjlig sökparameter.

Att navigera i programbutikernas gigantiska utbud sker idag på ett par olika sätt. Att bläddra i olika kategorier är ett, att titta på topplistor ett annat, butikens eget "skyltfönster" ett tredje och vanliga nyckelordssökningar ett fjärde.

Men i Appland blir det nu möjligt att också knyta en app till en viss plats. Med gps-koordinaterna som utgångspunkt blir det så enkelt att hitta en app med lokaltrafikens tidtabeller, med menyerna från restaurangerna i närheten eller lokaltidningens nyhetstjänst.

För den som är på resande fot känns det här som en riktigt smart funktion.