Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 19:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/06/04/slapp-ratten-och-las-tidningen-istallet/

Teknikbloggen

Släpp ratten och läs tidningen istället

Rätta artikel

Googles robotbil, som styr medan föraren ägnar sig åt annat, tog ett stort kliv framåt i mitten av maj.

Mer i skymundan har Volvo PV också avverkat en milstolpe. Biltillverkaren är en av deltarna i EU-projektet Sartre, som nyligen testade sin teknik på en 20 mil lång vägsträcka i Spanien.

Om forskningsprojektet faller väl ut är det inte bara tågpendlare som kan arbeta eller koppla av på väg till jobbet. I konvojer om fem och fem ska personbilarna automatiskt följa en lastbil medan förarna kan släppa ratten och läsa morgontidningen.

Fördelarna är inte bara en behagligare resa för privatpersoner. Minskad bränsleförbrukning, ökad säkerhet och ökad kapacitet på vägarna är de tre mål som projektdeltagarna har:

Genom att krympa avstånden mellan bilarna drar man nytta av luftdraget på samma sätt som en tävlingscyklist eller formel 1-förare gör. Dessutom ger konvojerna en jämnare trafikrytm vilket minskar förbrukningen ytterligare.

Ouppmärksamma eller trötta förare orsakar majoriteten av alla dödsolyckor. Tanken är att lastbilen som leder konvojen ska vara utrustad med all den senaste tekniken för ökad säkerhet, och att personbilarna som följer bakom ska dra indirekt nytta av den. Dessutom ska lastbilen köras av en professionell förare, sannolikt specialutbildad för konvojkörning.

På många håll i Europa är belastningen på vägarna redan stor. Genom att använda teknik som packar fordonen tätare gör man plats för fler.

Till skillnad från Googles bil är Volvo-bilarna i konvojen inte helt autonoma. Istället är de utrustade med teknik för att följa ledarbilen i hjulspåren.

Konvojen som provkördes i Spanien bestod av tre personbilar som körde i 85 kilometer i timman, trots att luckan mellan dem bara var sex meter.

I de siffrorna finns nog också en av projektets stora utmaningar. Att få tekniken att fungera är en sak, att få människor bekväma med ett så litet avstånd till bilen framför är en annan.