Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-27 05:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/06/26/kanske-en-annons-kan-gora-dig-pa-battre-humor/

Teknikbloggen

Kanske en annons kan göra dig på bättre humör?

Rätta artikel

Ditt humör kan i framtiden avgöra vilka annonser du får se. Microsoft har sökt patent på en teknik som låter företag välja om det är glada eller ledsna människor som ska få se deras annonser.

Resultat i onlinespel, sökningar i sökmotorer, e-post och chattmeddelanden och film från webbkameror är några av de signaler som Microsoft tror skulle kunna användas för att avgöra vilket humör vi är på.

Den informationen ska sedan användas för att hämta ut lämplig reklam ur en databas där annonsörerna på förhand fått välja för vilka tittare reklamen ska visas.