Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-18 14:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/08/27/persson-nej-jag-heter-thoresson/

Teknikbloggen

“Persson? Nej, jag heter Thoresson.”

I en ny stad, på jakt efter en taxi? Clickataxi är namnet på en mobilapp för just den situationen. Genom samarbetsavtal med taxibolag runt om i Skandinavien och ytterligare några länder ska den göra det enkelt att boka en taxi. Som användare behöver man varken veta var man befinner sig eller vilka taxibolag som finns på orten. Telefonens gps håller reda på det förra, appens databas det senare. Med ett klick är taxin beställd. Click a taxi.

När jag nyligen var i Lund befann jag mig för första gången just i den situationen. Ny stad, behov av taxi. Laddade ner appen till min telefon och testade. Bekräftade var jag befann mig, matade in vart jag skulle samt mitt efternamn och telefonnummer. Klickade.

Det gick någon minut. Sen kom ett sms med bokningskräftelse från Taxi Skåne och nästan samtidigt en notifiering från appen som talade om att min taxi skulle vara på plats om cirka två minuter.

Två minuter gick, en taxi rullar in på parkeringsfickan. Jag kliver fram, öppnar dörren.

“Persson?” undrar chauffören.

“Nej, jag heter Thoresson.”

“Hur länge sedan var det du ringde?”

“Jag bokade via nätet, men det var rätt nyss. Jag väntar lite till.”

Det går ett par minuter. Någon annan person syns inte till. Taxichauffören kliver ur och sträcker på sig. Kommer fram och ställer sig bredvid mig.

Vi börjar småprata. Skojar lite. En kund som väntar på taxi, en taxi som väntar på kund. Men inte rätt kund till rätt taxi.

“Fast om Persson inte kommer snart så får du åka med mig istället. Nu ringer jag,” säger han och går iväg en liten bit.

Jag tror att han slår numret till sin växel. Samtidigt ringer det i telefon.

“Anders Thoresson,” svarar jag.

“Men det är ju du,” utbrister chauffören och vänder sig förvånat mot mig.

Sen hade vi ett samtalsämne för större delen av resan till Ideon. Men hur Clickataxi kunde få mitt mobilnummer rätt, men ändra “Thoresson” till “Persson” lyckades vi inte lista ut.