Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-28 19:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/10/09/spamstopp-och-empatitest/

TEKNIKBLOGGEN

Spamstopp och empatitest

Spamstopp och empatitest på en och samma gång, det erbjuder medborgarrättsorganisationen Civil Rights Defenders.

På nätet kryllar det av så kallade captchas. För att stoppa spammare tvingas man som användare först tolka förvrängda bokstäver. Den som gör rätt är sannolikt en människa, även om datorer blir allt bättre på att ta sig förbi hindren.

Civil Rights Defenders har utvecklat ett alternativ. Organisationens captcha bygger inte på människors förmåga att känna igen bokstäver, utan på vår förmåga att känna empati.

För att avgöra om det verkligen är en människa som försöker posta en kommentar eller skaffa ett nytt e-postkonto ställs först en fråga, där endast ett av de presenterade svarsalternativen är rätt.

I sammanhanget kan jag rekommendera den här presentationen som Luis von Ahn höll förra våren.

Luis von Ahn uppfann den ursprungliga captchan, och uppföljaren recaptcha som senare köptes av Google.

Varje dygn, åtminstone vid tidpunkten då han höll sin presentation, löstes 200 miljoner captchas dagligen på webben. Varje utmaning tar i snitt 10 sekunder att lösa. Med recaptcha kom von Ahn på ett sätt att utnyttja den lilla arbetsinsatsen till något nyttigt: Att digitalisera gamla böcker. Och tack vare den stora omfattningen går det arbetet riktigt snabbt.

Hans senaste projekt är Duolingo, en sajt där användarna hjälps åt att översätta delar av webben samtidigt som de lär sig ett nytt språk.