Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 13:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/10/23/den-som-kan-programmera-kan-ocksa-tamja-datorn/

Teknikbloggen

Den som kan programmera kan också tämja datorn

Någon gång 2004–2005 ville jag börja lägga upp bilder på nätet. Men jag hittade ingen webbtjänst som uppfyllde mina krav. Beslutet var därför oundvikligt: Det var dags för mig att lära mig att programmera.

Från Amazon beställde jag ett tjockt paket med böcker om webbutveckling, jag ägnade nätter åt att läsa och prova mig fram och efter ett par månader kunde jag visa mina bilder för släkt och vänner.

Sen kom annat emellan och stora delar av den där kunskapen jag skaffade mig har gått förlorad. Vilket är synd. Samma grundpremiss gäller nämligen fortfarande: Antingen kan man bygga sina egna lösningar eller så får man använda andras, även om de inte fungerar som man vill.

Jag påminns om mitt egenutvecklade webbalbum när jag tittar på paneldiskussionen Snärjd i nätet på UR Play. Där leder journalisten Andreas Ekström ett timslångt samtal med Thore Husfeldt, Hanne Petersen, Elza Dunkels och Marcin de Kaminski.

Hela timmen är värd att titta på. Men för den som har bråttom, spola fram till minut trettioett. Det resonemang som Thore Husfeldt inleder där, och som sen återkommer, är intressant.

Billiga datorer, billiga internetuppkopplingar och lättanvända nättjänster har för första gången gjort tryckpressens genombrott tillgängligt för fler än bara den intellektuella eliten. Nu, menar Husfeldt, är det möjligt för så många fler att göra sin röst hörd.

Vilket givetvis är bra, men alls inte tillräckligt. Han fortsätter, fritt översatt eftersom samtalet förs på engelska: “Det nya med IT är inte att man enkelt kan producera text och bild. Det är att man kan bygga system, i form av program och webbplatser, som gör saker. Vi skulle aldrig acceptera att barn lärde sig bokstäver för att kunna läsa, men inte för att skriva. Varför accepterar vi att skolan lär ut hur man använder IT för något så enkelt som att producera text och bild, men inte hur man programmerar?”

Elza Dunkels invändning är rimlig och viktig: Hon påminner om att möjligheten att uttrycka sig på internet är fantastisk för bland annat marginaliserade grupper och människor som plötsligt upptäcker att de inte alls är ensamma med sina idéer, problem eller intressen.

Men det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag har två barn. Jag hoppas att skolan kommer att lära dem åtminstone grunderna i programmering. Inte nödvändigtvis för att de ska bygga nästa Facebook eller ens ett eget webbalbum.

Att ha en liten förståelse för hur en dator fungerar gör det möjligt att använda den på ett litet bättre sätt, men också ett lite mer kritiskt förhållningssätt till vad en dator egentligen är. Att Googles lista med sökträffar inte är en sanning huggen i sten, utan en konsekvens av de algoritmer som företagets anställda utvecklar, till exempel.

Det är därför Marcin de Kaminiski är så nöjd med att hans elvaåriga dotter själv kommit på hur hon ska lura Facebooks 13-årsgräns. Han ser det som ett sätt för henne att träna sin kreativitet i en digital värld, att testa systemets gränser och hitta vägar runt dem.

Men jag hoppas också att möjligheterna att bygga egna program och webbtjänster förändras lika radikalt som möjligheten att uttrycka sin åsikt har gjort. Att de verktyg vi har för programmering idag är motsvarigheten till Gutenbergs tryckpress och att vi i framtiden får verktyg som är betydligt mer lättanvända.

Vissa steg åt det hållet är redan tagna. Ifttt är ett webbverktyg som jag använder för att koppla ihop olika webbtjänster med varandra och tillsammans få dem att göra saker som de inte klarar var för sig. Hazel är ett Mac-program för att skapa regler som håller ordning bland mappar och filer på hårddisken. Till iPad finns Move the Turtle. Till det yttre ett spel, men som samtidigt lär ut grundprinciperna för programmering. Och när jag på Twitter frågar efter verktyg som kan hjälp barn att ta nästa steg får jag bland annat tips om Scratch.