Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-25 20:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/10/25/amazon-raderade-kundens-alla-e-bocker/

TEKNIKBLOGGEN

Amazon raderade kundens alla e-böcker

När man läser Martin Bekkelunds blogginlägg om Linn Nygaard är det inte svårt att förstå frustrationen hon måste ha känt.

Alla e-böcker hon köpt från Amazons nätbutik och läst i sin Kindle, företagets läsplatta, var plöstligt borta. Och när hon kontaktade kundtjänst visade det sig att det inte var ett tekniskt fel hon hade drabbats av.

Istället var det ett högst medvetet beslut av någon på Amazon. Någon hade fattat beslut om att hennes Kindle skulle tömmas på innehåll.

Varför? Det fick Linn Nygaard aldrig veta. Brevväxlingen som Martin Bekkelund återger på sin blogg är smått absurd. Företagets kundtjänst skriver att Linn Nygaard brutit mot användarvillkoren, men vilka och hur får hon inte reda på.

Sista mailet som kommer från Amazon avslutas:

“We wish you luck in locating a retailer better able to meet your needs and will not be able to offer any additional insight or action on these matters.”

Att Amazon inte kan göra något mer visar sig inte stämma. Bekkelunds blogginlägg får snurr bland nätets teknikbloggar. På Wired publiceras en artikel. Välkända professorn Jeff Jarvis skriver om det på Google+, författaren Cory Doctorow på sin blogg.

Och ett dygn senare är böckerna tillbaka i Linn Nygaards Kindle. Fortfarande utan förklaring från Amazon. Mer än den kommentar som skickats till några av nättidningarna som skrivit om det hela:

“We would like to clarify our policy on this topic. Account status should not affect any customer’s ability to access their library. If any customer has trouble accessing their content, he or she should contact customer service for help. Thank you for your interest in Kindle.”

Bland kommentarerna är Cory Doctorows blogginlägg det intressantaste jag läst. Som teknikkunnig författare har han insyn i hur utgivningsrättigheterna kring böcker fungerar internationellt. Men han höjer också blicken och ser likheter med det angrepp som drabbade teknikjournalisten Mat Honan tidigare i höst:

“But as we learned when Mat Honan’s phone, laptop, and backups were remotely wiped by a hacker, having a manufacturer-controlled remote wipe facility means that your data is only as safe as the most careless front-line telephone-bank service rep at the manufacturer, which is to say, not very.”

I fallet med Mat Honan var det förvisso en för oss användare känd funktion som utnyttjades, men det stämmer ändå till eftertanke.

Rekommendationen att ha säkerhetskopior på sina viktigaste dokument är lika tydlig som förr. Skillnaden är att ytterligare ett argument har lagts till listan om varför: Stöld, brand, hårddiskkrasch, virus, andra former av nätattacker – eller ett företag som bestämt sig för att du brutit mot någon punkt i användaravtalet.