Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-21 12:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/11/06/filer-i-molnet-ersatter-inte-sakerhetskopian/

Teknikbloggen

Filer i molnet ersätter inte säkerhetskopian

Jag har tidigare hyllat konsumenttjänster i molnet i ett par blogginlägg. Till och med påstått att molnigt är bästa tänkbara prognos på nätet.

Jag hävdar att det fortfarande gäller. I takt med att jag använder allt fler olika uppkopplade prylar, desto mer av min data vill jag ha i molnet. Då spelar det ingen roll om jag för tillfället vill använda min pekplatta, min mobiltelefon, min dator eller lånar någons. Jag kan ändå fortsätta skriva på min artikel eller kolla en adress.

Men även om det är åt det hållet utvecklingen går är upplevelsen långt ifrån felfri idag.

För att lagra dokument som jag vill komma åt från många olika prylar har jag valt Dropbox. Det innebär dels att jag inte är låst till en viss plattform, eftersom Dropbox går att använda med Windows och Mac och med telefoner och pekplattor som kör Android och iOS. Det innebär också att jag kan använda ett stort antal program i mina bärbara prylar som kan använda Dropbox.

Skriver mina artiklar och blogginlägg gör jag antingen i iA Writer eller Byword. Korta dagboksanteckningar i Dayone. Håller koll på privatekonomin med YNAB. Läser pdf-dokument och gör marginalanteckningar i dem med hjälp av PDFpen.

För det mesta fungerar det bra. Men inte så sällan dyker små problem upp. Ändringar som jag gör i en artikel från min telefon dyker inte upp i datorn. Nya filer som läggs till i datorn syns inte i pekplattan. Utan förvarning skapas dubletter av ett dokument, eller så flyttas det till en helt annat mapp.

Problem som de här är väldigt svåra att felsöka. Beror det på att programmen jag valt att använda gör något fel när de sparar och laddar dokument från Dropbox? Ligger felet hos Dropbox? Eller har jag haft dålig mobiltäckning? Snudd på omöjligt att veta, vilket också visar sig när man kontaktar företagen.

Som en konsekvens lever tidsbesparingen med att använda molnet inte upp till sin fulla potential, eftersom tid måste läggas på att hantera alla de här felen.

Men problemen är också en skarp påminnelse om att en nätverksdisk som Dropbox inte är att betrakta som en säkerhetskopia.

Som tur är har jag inte gjort det misstaget: Under hösten har jag vid flera tillfällen kunnat återställa filer från min externa hårddisk när det av en eller annan anledning blivit fel på Dropbox.

Så. Använd gärna nättjänster för att lagra dina dokument. Men glöm för den sakens skulle inte bort säkerhetskopian också.