Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-21 13:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/11/08/smartare-mobilnat-kan-innebara-svarare-val/

Teknikbloggen

Smartare mobilnät kan innebära svårare val

Två Ericsson-nyheter igår: Uppgifterna om att 1550 anställda varslas och intervju med nya FoU-chefen i Ny Teknik, där Ulf Ewaldsson pratar om framtiden:

"Vi ska utveckla ett nytt nät, ett smart nät. Det måste bli enklare för internetspelarna att ta fram nya tjänster direkt för mobilnätet."

Det här är två nyheter som hänger ihop. Operatörerna tappar intäkter, bland annat på grund av att deras användare ringer med Skype, skickar meddelanden med Facebook Messenger och lägger upp bilder på Instagram istället för att ringa vanliga telefonsamtal och skicka sms och mms. Och tappade intäkter för operatörerna innebär tappade intäkter för Ericsson, när investeringar i mobilnäten skjuts upp.

Lösningen för Ericsson? Att utveckla teknik som skapar nya intäktsmöjligheter.

Ett sätt kan vara "smarta mobilnät":

"Det betyder att mobiloperatörerna får mer värdefull trafik i sina nät, som de kan ta betalt för," säger Ulf Ewaldsson till Ny Teknik.

Men det kommer också att betyda ett stort avsteg från internet så som vi vant oss vid att det fungerar.

Idag ligger intelligensen i de anslutna datorerna. Det är programmen vi installerar i våra datorer och mobiltelefoner som avgör hur vi kan använda vårt bredbandsabonnemang. Därmed spelar det ingen roll hos vilken operatör jag är kund; Spotify, Facebook, Skype, Twitter och Dropbox kan jag använda ändå. Nätet är "dumt", så till vida att det sällan tar någon större hänsyn till vad det är som skickas.

Om tekniken i större utsträckning istället ligger i mobilnäten är det inte säkert att alla tjänster fungerar med alla operatörer. Vilket givetvis kan skapa konkurrensfördelar för det enskilda företaget – och ge oss konsumenter nya problem när vi ska välja operatör.

Tjänst A? Då ska du vara kund hos operatör X. Tjänst B? Den finns bara hos Y.