Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 09:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2012/12/13/installda-tag-oppen-data-och-nya-nattjanster/

Teknikbloggen

Inställda tåg, öppen data och nya nättjänster

Rätta artikel

Vinter, snö och problem med tågtrafiken. Erik Eng och Johan Liesén kunde inte valt en bättre tidpunkt att lansera Biljettapp. Med den kan tågresenärer få uppdaterad information om spårändringar och förseningar skickade direkt till sin mobiltelefon. Förutsättningen är att man reser med en sms-biljett och att man har en iPhone i fickan.

Att det krävs en sms-biljett beror på att det är informationen i den som Biljettapp använder för att ta reda på vilken sträcka användaren ska åka. Och iPhone behövs eftersom informationen presenteras i Apples nya program Passbook.

– Sms-biljetten innehåller stationsnamn och klockslag och därmed vet vi vilket tåg det handlar om. När Trafikverket rapporterar om avvikelser skickar vi ut dem till vår Passbook-app. Fördröjningen är högst en minut, säger Erik Eng.

Biljettapp är första steget för Erik Eng och Johan Liesén. Senare i vinter är tanken att lansera program för iPhone och en för Android.

– Vi tänker oss att de ska bli smartare biljetter än de som tågbolagen själva har. En idé är till exempel att om man som resenär ska möta upp någon vid ankomststationen får denne automatiskt ett meddelande om tåget är försenat, säger Erik Eng.

Det pratas mycket om öppen data från offentliga myndigheter och hur företag ska bygga nya tjänster med den. Biljettapp är ett exempel på just det. I slutet av oktober gjorde Trafikverket information om svenska tåg tillgänglig via två så kallade API:er. Via ett API kan utvecklare hämta realtidsdata om förseningar och spårändringar och använda den informationen i sina egna tjänster.

Ett annat projekt på gång är Skjutsgruppen, Facebook-gruppen där medlemmarna gör upp om samåkning kors och tvärs genom landet. Genom att ha samlat in pengar från medlemmarna och med bidrag från bland andra .SE:s Internetfonden har man nu 200000 kronor som startplåt för en egen webbtjänst. Målsättningen är att koppla ihop kollektivtrafik med samåkning så att det blir lättare att planera en resa.

I januari arrangeras dessutom Travelhack för tredje gången. Där är syftet att utveckla nättjänster som gör kollektivtrafiken mer attraktiv.

I dagsläget fungerar Biljettapp med sms-biljetter från SJ, men stöd för Västtrafik, Norrtåg och Blå Tåget är på gång.