Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-18 14:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2013/01/15/vad-betyder-det-nar-datatrafiken-till-jattarna-blir-gratis/

Teknikbloggen

Vad betyder det när datatrafiken till jättarna blir gratis?

I en lång artikel skriver Bloomberg om Twitters plan för fortsatt tillväxt. Genom samarbeten med telefontillverkare och operatörer i länder som Indien, Pakistan, Mexiko och Filippinerna ska tjänsten bli tillgänglig också för dem som inte har en smartphone. Istället erbjuds en variant av Twitter förinstallerad i enklare mobiler, så kallade "feature phones".

Så långt allt gott.

Men i vissa fall är det inte bara en Twitter-klient som följer med telefonen. Det är dessutom gratis att använda tjänsten.

Gratis? Det är väl alltid gratis att använda Twitter?

Ja. Och nej.

Twitter tar inte betalt. Men som användare betalar man för sin internetuppkoppling. Och i mobilen brukar det innebära en begränsning för hur mycket data som får skickas och tas emot varje månad.

Och det är i den aspekten Twitter ibland är gratis. När teleoperatörens kund använder tjänsten räknas inte den förbrukade datamängden av mot den som kunden har köpt. Men om kunden vill använda en annan tjänst, då tickar räkneverket.

Twitter är inte den första sociala medie-jätten som på det här sättet försöker göra sin tjänst mer attraktiv i konkurrensen. I höstas skrev Quartz om Facebooks tillväxtplaner, som på många sätt påminner om det Twitter gör: En förenklad version av tekniken och gratis datatrafik.

Att fler människor får tillgång till nätets tjänster är givetvis fantastiskt bra. Men frågan är vad man kan säga om sättet som det sker på.

För Twitter och Facebook är de här avtalen ett smart sätt att stärka sin position. Gratis och förinstallerat gör att antalet användare ökar. För operatörerna är det givetvis också ett bra upplägg. Att kunna erbjuda de här populära tjänsterna utan kostnad för användaren är ett sätt att få fler intresserade av nätet och på sikt kanske också generera mer intäkter till operatören.

Förra våren presenterade Telia planer (som senare skrotades) på att spärra tjänster som Skype och Viber, vilket jag bloggade om i ett inlägg där jag undrade om det verkligen är bredband vi vill ha, eller internet.

Det Twitter och Facebook gör är en variant på samma sak. I stället för en spärr till vissa tjänster får användarna en gräddfil till andra. De tror att de använder internet, men har i praktiken lockats till en begränsad, om än stor, del av webben.

Men om användarna i stor utsträckning, på olika sätt och av olika anledningar, blir låsta till ett antal specifika webbtjänster är det inte något som gynnar nätets fortsatta utveckling.