Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-18 14:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2013/01/23/vad-kommer-kladaffaren-att-veta-om-dig-i-framtiden/

Teknikbloggen

Vad kommer klädaffären att veta om dig i framtiden?

Webbutiker kan med teknikens hjälp följa hur vi rör oss på webbplatsen, och från en webbplats till en annan. Dessutom finns många möjligheter att samla in information om kunderna, som var i världen de befinner sig. Det som samlas in används bland annat av e-handlare för att visa rätt annons vid rätt tillfälle och för att få statistik på försäljningen. Eller, som Wall Street Journal visade i en artikel i december, för att justera priserna i webbutiken beroende på hur konkurrensen från fysiska butiker ser ut just det i område där kunden befinner sig.

I den fysiska världen används butikskedjornas kundklubbar för att samla in information om kunderna. Som återkommande kund på Ica får jag till exempel personliga rabatterbjudande, anpassade till vad jag brukar handla.

Men mer detaljkunskap om kundernas beteende vill givetvis också butikscheferna i de fysiska butikerna ha. Och teknik för att ge dem det är på gång.

I våra fickor har många av oss idag något som bevisligen går att använda på ett liknande sätt: En smartphone med wifi. Euclid utvecklar en lösning som låter fysiska butiker med hjälp av wifi samla in statistik om sina kunder. Hur länge stannar de i butiken? Hur rör de sig bland hyllorna? Hur ofta kommer de tillbaka?

För att identifiera kunderna används den så kallade MAC-adressen i deras telefoner, en adress som skickas när telefonen försöker koppla upp sig till ett trådlöst nätverk. Eftersom MAC-adressen är knuten till en specifik telefon går det därmed också att följa kunderna.

Men för den handlare som vill veta ännu mer kanske 3d-sensorn från Primesense, företaget som utvecklat Kinect-kontrollen till Microsofts Xbox 360, kan vara ett alternativ (vill du inte se hela filmen, hoppa till femte minuten). Sensorn gör det bland annat möjligt att se vilka varor kunden tar från hyllan och exempelvis skicka ett erbjudande om att köpa tre men bara betala två till kundens mobiltelefon.

Om det blir Euclid och Primesense som får genomslag för sina respektive lösningar är givetvis inte säkert. Men att också fysiska butiker kommer att bli mer avancerade i sin dataanalys, det tror jag är en självklart utveckling.