Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-17 18:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2013/04/10/dropbox-vill-bli-natets-nav/

TEKNIKBLOGGEN

Dropbox vill bli nätets nav

I slutet av januari skrev jag om Twitter-utmanaren App.net som delvis styr om för att bli en slags näthårddisk för den sociala webben. Jag gillar ambitionen, eftersom det skulle kunna göra det lättare för oss användare att lämna en tjänst vi inte gillar och flytta vidare till en annan.

Men även om det är en bra idé som blir verklighet är det inte säkert att det blir App.net som realiserar den. Jag konstaterade att det finns andra företag som också är lämpade att bygga en generell lagringslösning för nätets alla tjänster. Inte minst Dropbox.

Dropbox började som en tjänst för att enkelt kunna synkronisera filer mellan datorer, senare också pekplattor och mobiltelefoner. Fördelen är att man kan komma åt sina dokument och bilder oavsett vilken pryl man för tillfället använder. Det går att börja på offerten i mobiltelefonen och skriva klart den vid datorn, till exempel.

Hela tiden har det också funnits ett webbgränssnitt så att man kan komma åt sina filer från vilken dator som helst.

Men successivt lägger Dropbox till funktioner som gör att nätversionen av tjänsten blir allt mer användbar. Webbalbum för fotografier är ett exempel. Ett annat är Samsungs uppkopplade kamera Galaxy Camera som automatiskt kan ladda upp alla nya bilder till Dropbox, direkt när de är tagna.

Därför är köpet av hajpade e-postprogrammet Mailbox logiskt. Liksom nya samarbetet med Yahoo som presenterades i förra veckan. Det innebär att de som använder Yahoos e-posttjänst enkelt kan bifoga filer från och spara inkommande dokument till sitt Dropbox-konto.

Att Dropbox dessutom fungerar, själv har jag betydligt mindre problem med Dropbox än Apples molntjänst iCloud, och inte är knutet till en viss plattform gör att företaget har stora förutsättningar för att lyckas med sina ambitioner.