Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 00:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2013/08/07/mer-gammalt-gor-nyhetsflodet-pa-facebook-intressantare/

Teknikbloggen

Mer gammalt gör nyhetsflödet på Facebook intressantare

Skulle den genomsnittlige Facebook-användaren varje dag läsa allt som vännerna skriver, titta på alla bilder och följa alla länkar hade det handlat om 1500 inlägg att plöja igenom.

Vilket så klart inte går. Därför har Facebook sedan länge algoritmer som försöker avgöra vad som är mest relevant för var och en av oss. Vid en pressträff igår gick Facebook några av detaljerna bakom urvalet som görs – i genomsnitt handlar det om 300 uppdateringar som gallras fram varje dygn.

Enligt The Next Way handler den nya öppenheten om att Facebook vill minska mystiken kring algoritmerna som sorterar nyhetsflödet för användarna. Vem det är som gjort uppdateringen och hur ofta du kommunicerar med personen, företaget eller gruppen är en faktor i beslutsunderlaget. Antalet delningar, likes och kommentarer är ett annat exempel på data som används, både totalsumman men också hur populärt inlägget är bland dina vänner.

Men framför allt handlade pressträffen om tre nyheter i algoritmen. Den första kallas “story bumping”, sånt som du tidigare inte sett kommer oftare att dyka upp i ditt flöde även om det gått en tid sedan uppdateringen gjordes. (I våras presenterade för övrigt Twitter sin lösning på motsvarande problem.)

Den andra nyheten innebär att algoritmerna också kommer att ta hänsyn till vilka du kommunicerar mest med, utan också vilka du haft kontakt med senast. Antagandet är att vi idag vill fortsätta att ha kontakt med dem som vi umgicks med igår.

Om ett tag kommer Facebook, som tredje nyhet, försöka kasta om kronologin i uppdateringar som en vän gör under en fotbollsmatch eller annan live-händelse där man inte vill läsa den senaste först. Hur algoritmerna ska avgöra när ordningen ska kastas om har jag inte hittat någon information om.

Resultatet av förändringarna är, enligt Facebooks tester, bland annat en femprocentig ökning i antalet likes, kommentarer och delningar av vännernas uppdateringar. Och för Facebook ger ett nyhetsflöde som lockar till mer interaktion fler tillfällen att sälja annonser.

I blogginlägget där Facebook själva skriver om nyheterna finns också två tips till dig som inte tycker att sakerna du ser när du loggar in är intressanta: Klicka på tummen för saker du gillar, och välj att dölja det du vill se mindre av. Knappen för det senare dyker upp när du för musen över ett inlägg. Klicka på den pilen som visas i inläggets övre högra hörn och välj “Jag vill inte se detta”. Därmed talar du tydligt om för Facebook vad du gillar.