Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-01 11:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2013/12/11/vet-annonsen-vem-du-ar-vet-nsa-det-ocksa/

Teknikbloggen

Vet annonsen vem du är vet NSA det också

I Sverige är dagens NSA-nyhet givetvis den om det täta samarbetet med FRA. Men också internationellt har det publicerats nya uppgifter från de dokument som Edwards Snowden har läckt.

Det nya avslöjandet handlar inte om massövervakning och insamling av stora mängder data, utan istället om hur teknik som normalt sett används för internetannonsering utnyttjas för att rikta insatser mot enskilda indivder.

Det är Washington Post som skriver om hur NSA bland annat utnyttjar en av de cookies som Google sätter i webbanvändarnas webbläsare men också gps-information som samlas in från mobiltelefoner. Chris Hoofnagle vid UC Berkeley Law säger till tidningen:

“På makronivå innebär ‘vi behöver spåra alla överallt för bättre annonser’ också ‘myndigheterna kan spåra alla överallt’. Det är svårt att undvika.”

Så sent som i förra veckan publicerade amerikanska FTC en pressrelease om hur en ficklamps-app till Android inte bara lyste upp vägen för användarna utan också i smyg samlade in information om var de befann sig och sålde den vidare till annonsnätverk.