En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-30 13:03
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2014/04/16/algoritmerna-gillar-bilder-pa-bebisar/
Algoritmerna gillar bilder på bebisar
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
Den gängse uppfattningen är att nyblivna föräldrar fyller sociala medier med bilder på sina barn. Vilket skapar irritation hos somliga.
Men det stämmer inte. Tycker man att det är för mycket bebisbilder på Facebook tycks det istället vara mot Facebook irritationen ska riktas.
Meredith Ringel Morris, forskare på Microsoft, har studerat hur mammor med barn yngre än tre år använder sociala medier. Hennes forskning visar bland annat att nyblivna mammor minskar sin aktivitet i sociala medier. Men också att bara var tredje uppdatering handlar om det nyfödda barnet. Och när den första födelsedagen närmar sig har den siffran minskat till var tionde uppdatering.
Att det upplevs som om Facebook fylls av bebisbilder förklarar Ringel Morris istället med hur algoritmerna som väljer ut vad du ser fungerar: Bebisbilderna får nämligen i betydligt större utsträckning än andra uppdateringar gillande tummar och därför väljer Facebook ut att visa dem för dig när du loggar in.
I augusti 2013 publicerade företaget ett blogginlägg om hur tekniken bakom Facebook-flödet fungerade då. I inlägget kan man läsa att det väntar runt 1500 nya händelser i form av uppdateringar och bilder från vänner, från sidor och så vidare varje gång en användare loggar in på Facebook:
"With so many stories, there is a good chance people would miss something they wanted to see if we displayed a continuous, unranked stream of information. Our ranking isn’t perfect, but in our tests, when we stop ranking and instead show posts in chronological order, the number of stories people read and the likes and comments they make decrease.
So how does News Feed know which of those 1,500 stories to show? By letting people decide who and what to connect with, and by listening to feedback. When a user likes something, that tells News Feed that they want to see more of it; when they hide something, that tells News Feed to display less of that content in the future. This allows us to prioritize an average of 300 stories out of these 1,500 stories to show each day."
Om Meredith Ringel Morris teorier stämmer innebär det alltså att bebisbilderna på Facebook bara är ett exempel i raden av många där algoritmer vi inte ser och tänker på är med och formar vår världsbild.