Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-06 10:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/teknikbloggen/2014/05/27/behovs-en-integritetsmarkning-for-natets-alla-tjanster/

Teknikbloggen

Behövs en integritetsmärkning för nätets alla tjänster?

Bryr någon utanför det här rummet sig om sin integritet på nätet?

Ungefär så formulerade moderatorn Stephen Sackur frågan till paneln i förmiddagens sista programpunkt på Stockholm Internet Forum.

Det bästa svaret kom från en av deltagarna i publiken, i slutet av den en och en halv timme långa diskussionen:

“Problemet är att myndigheter och företag har börjat definiera vad integritet är och ska vara, utan att fråga oss användare. Vi borde kräva att nättjänster fick en märkning motsvarande den som finns för mat: Den här datan samlar vi in, så här använder vi den.”

Det handlar om kunskap. För att kunna förhålla sig till den datainsamling som sker på nätet, både av myndigheter och av företag, behöver man både förstå vad som är möjligt att samla in och hur datan kan användas.

Först när man vet det, gick resonemanget, går det också att ta ställning: Upplever jag att min integritet är kränkt?

Jag tror att det ligger mycket i det. Och idén om en tydlig märkning är inte dum. För några år sedan var Commonterms ett av projekten som fick stöd från Internetfonden. Tanken var att användarvillkor på webbplatser skulle uttryckas på ett standardiserat sätt och därmed också kunna visualiseras med hjälp av tydliga ikoner. Projektet tog aldrig fart, och några andra liknande initiativ känner jag inte till.

Behövs en integritetsmärkning på nätet?