Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 05:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/traningsbloggen/2014/05/06/funktionell-styrka/

Träningsbloggen

Funktionell styrka?

För många löpare är det enbart löpningen som gäller. Om man mot förmodan skulle gå på och köra s.k. alternativ träning så hoppar man oftast på cykeln. För min del var det exakt samma sak tills våren 2012. Jag sprang uppemot 360mil året innan (2011) och lyckades efter många om och men faktiskt dra på mig en knäskada. Ingenting jag på allvar trodde skulle kunna hända mig.. "jag får ju aldrig ont?!"

Tur i oturen är i alla fall att jag hittade till styrketräningen under rehabperioden. Någon annat var jag ju tvungen att pyssla med när jag fick gå från 10-15h löpning i veckan till 2-3h.

Styrketräningen har förändrat mig fullständigt. Att känna sig stark inte bara i spåret utan även utanför, det är guld värt. Att kunna lyfta upp grabbar i brandmannagrepp när de är jobbiga - det är bara en bonus ;)

Jag tror i alla fall att det är styrketräningen som gör att jag kommer hålla i längden. Sedan våren 2012 och mina första tappra sekunder i plankan har jag inte haft ett enda skadebekymmer! En bonuseffekt av att träna så mycket styrka också (3-4gånger i veckan) är att jag dessutom springer mindre och uppskattar löpningen ännu mer varje pass. Bara det mina vänner!

Spring vackert, helst med oss ;)