Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-17 04:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/traningsexperten/2009/04/24/hur-blir-jag-av-med-gamnacken-2950/

Mattias Johansson ger träningstips

Hur blir jag av med "gamnacken"?

Rätta artikel

Fråga: Jag är en kvinna på 41 år med stillasittande datorjobb. Är lite "rund i rygg" eller har "kattrygg" som en del säger, vilket jag kan se nog delvis är ärftligt. Men nu på senare år har jag också mer och mer fått "gamnacke" det vill säga halsen lutar framåt. Är det för att jag sitter fel vid datorn? Vad kan jag göra åt min gamnacke?
LC


 
Svar: Du skriver inte om du använder glasögon när du arbetar framför datorn. Detta kan nämligen bli ett problem. Om man till exempel använder progressiva glas så kan det leda till sämre arbetsställning eftersom kroppen då försöker anpassa sig för att se så bra som möjligt. Skaffa i så fall särskilda bildskärmsglasögon, ibland bekostar till och med arbetsgivaren sådana.
Tänk också på hur du sitter vid din arbetsplats. Försök att sitta med rak rygg och inte sjunka ihop. Detta gäller inte bara när du sitter utan alltid.
Går du förbi en spegel så gör det till en vana att titta, och sträck på dig om det behövs. Försök hålla en ”stolt” hållning. Genom att påminna dig själv då och då så kommer du till slut att automatiskt sträcka på dig.
Ett annat tips kan vara att byta ut din vanliga arbetsstol till en balansboll under några timmar varje dag. Det kanske kan vara svårt att förvara en sådan boll på arbetsplatsen men försök att få med dig några kolleger så kan ni skicka den mellan er under dagen.
Att sitta på bollen, att försöka hitta en bra arbetsställning är jättebra träning för din hållning. Om det är en omöjlighet att ha en boll på jobbet så ha en hemma och sätt dig på bollen när du ser på tv i stället för i soffan.
"Gamnacken" kan du träna genom att sitta med så rak rygg som möjligt och sedan så nicka framåt så att du får så många dubbelhakor som det bara går, det ska strama i nacken. Håll så en liten stund och böj sedan tillbaka huvudet. Upprepa detta lite då och då, några gånger under dagen.
Sen vet jag inte om du tränar mera men för att bygga upp en bättre hållning så skulle jag rekommendera att du börjar med gymträning några gånger i veckan. Då kan du träna igenom hela kroppen men fokusera på rygg och axlar. Ta gärna hjälp av en instruktör så att du får ett program som passar just dig.
Lycka till och hoppa genast upp på balansbollen!