Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-24 00:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/usablogg/2013/11/05/obamakampanjen-var-apple-obamacare-ar-en-pc/

Gelins USA

Obamakampanjen var Apple, Obamacare är en PC

Bild från en ny republikansk reklamfilm, där Obamacare är mannen som ligger ner och "den privata sektorn" är mannen till höger.

En dryg månad efter att Obamacare lanserades råder det inget tvivel om att lanseringen varit ett PR-mässigt haveri. Än så länge beror det inte på någon inneboende defekt i själva lagen, utan i stället på något så trivialt som en hemsida som helt enkelt inte fungerar. Folk som försöker registrera sig för att köpa sjukförsäkring via den statliga healthcare.gov kan i många fall helt enkelt inte göra det och man ska nu skriva om fem miljoner rader kod för att få sajten att fungera bättre.

En större berättelse börjar därmed ta form om Obamacare: som ett exempel på en omodern, klumpig, statlig byråkrati. I en rad nya reklamfilmer från republikanerna imiterar man Apples klassiska reklamfilmer, där de kontrasterade en ung, odräglig, hipster (Justin Long) som var en "Mac", med en sorglig, ocool, äldre man (egentligen inte så mycket äldre John Hodgman), som var en "PC". Många påstod att de ogillade reklamfilmerna, just eftersom hipstern framstod som ganska odräglig, men de bidrog onekligen till att fästa bilden av Mac som fräscht och modernt och PC som gammalt och omodernt. På samma sätt hoppas nu republikanerna ta itu med sitt största imageproblem: att de helt enkelt uppfattas som ett reaktionärt, gammaldags parti för äldre vita män. (Ytterligare två reklamfilmer på samma tema finns här). Rent innehållsmässigt är reklamfilmerna förstås felaktiga (den som inte lyckats köpa försäkring på grund av tekniskt strul kommer inte att bötfällas, då man skjutit upp deadline för detta) men känslomässigt kan de nog vara ganska effektiva för att vända på bilden av republikanerna som omoderna och demokraterna som moderna.

Det här är ironiskt med tanke på att Obama-administrationen lagt ner så mycket möda på att framstå som just moderna och tekniskt avancerade. Obamas senaste presidentkampanj var så banbrytande i hanterandet av ny mjukvara för att hantera datainsamling att många av de som arbetade med kampanjen nu får gigantiska konsultarvoden från den privata sektorn för att skapa liknande system. Obama-kampanjen fungerade helt enkelt som en start up i Silicon Valley eller New York, medan Obamacare-sajten nu mer verkar fungera som, säg, Department of Motor Vehicles och andra federala myndigheter som inte är kända för sin smidighet.

Med förtroendesiffror på 20-25 procent är det nog inte mycket som tyder på att republikanerna plötsligt kommer att framstå som det unga, moderna partiet, men däremot verkar det som att man får hälften rätt i reklamfilmerna: de senaste månadens tekniska haverier med healthcare.gov tyder på att även om Obama-kampanjen var lika modern som Apple så verkar Obamacare framstå mer som en PC.

Man får hjälp av hela den bredare medieberättelsen om Obamacare, där i princip alla kommentatorer, från både höger och vänster, är överens om att det tekniska haveriet bevisar att den federala staten inte riktigt hängt med i den tekniska utvecklingen: Omslaget på veckans New Yorker:

Som svensk har jag full förståelse för de läsare som drabbas av akut narkolepsi vid tanken på att läsa ännu en analys om hur Obamacare egentligen fungerar (eller inte fungerar) så kanske kan det vara lättare att ta itu med till exempel Slates politiska podcast, som har en ganska lättsam diskussion om detta, eller den här grafen, som är en bra påminnelse om den större bilden av vad lagen egentligen innebär: lagen kommer att ge tre procent av amerikaner sämre försäkringar, 14 procent får bättre försäkring och för den stora majoriteten, 80 procent, förändras ingenting:

(grafen skapad av ekonomen Justin Wolfers, efter en artikel av Ryan Lizza på New Yorker).