Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-28 10:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/vetenskap/2010/06/12/judars-gener-7521/

VETENSKAPSBLOGGEN

Judars gener

Med stor tveksamhet och vånda grep jag mig an ett jobb för en dryg vecka sedan. Den handlade om judars dna.

Ni hör, det luktar rashygien och eugenik lång väg; man riktigt känner vibrationerna från förintelsen.

Men det här var en högst respektabel och välgjord genetisk studie, publicerad i den vetenskapliga tidskriften American Journal of Human Genetics.

Jag rådgjorde med tjänstgörande nyhetschef och även med ansvariga utgivaren, som vi alltid gör i särskilt känsliga ärenden. Och vi bestämde oss för att köra.

Man skulle ha kunnat vänta sig läsarstorm från alla möjliga håll. Genmotståndare skulle rasa och påminna om nazismens illgärningar. Antisemiter skulle vädra morgonluft. Motståndare till statens Israels aktuella politik skulle hänga upp sig på det faktum att studien delvis hade finansierats av amerikansk-judiska stiftelser.

Det senare var jag mest orolig för.

Lyckligtvis hade jag fått med några kloka formuleringar av historieprofessor Kristian Gerner i min artikel. Gerner, som själv delvis är av judisk börd, poängterade särskilt att sådana här genetiska studier absolut inte kan användas för politiska syften, som att göra anspråk på land.

Han påminde också en liknande studie som gjordes om islänningas dna för några år sedan. Den visade att dagens islänningar på fädernet härstammar från Skandinaver och på mödernet från Irland. Och det är ingen som drar några politiska växlar på de resultaten.

Till min lättnad fick jag bara ett enda argt mejl, från en läsare som anser att jag uppmuntrar rasism. Den läsaren hade nog inte läst artikeln, för där stod tydligt att det inte finns några mänskliga raser i biologisk mening.

I veckan publicerade tidskriften Nature ytterligare en studie om judarnas genetiska historia. Den är ännu större, har letts av israeliska forskare, men med bidrag från forskare i en lång rad länder.

Den här studien visar i ännu större detalj hur judar har flyttat under årens lopp, i vilken mån de har gift sig med varandra och i vilken mån de har fått barn med sina nya grannar.

Nature har publicerat studien i förväg för att inte hamna för mycket på efterkälken. Forskare tävlar ju alltid om att komma först med nya resultat.Ämnet må vara politiskt känsligt ur alla möjliga synvinklar. Men forskningsmässigt är det mycket hett, och konkurrensen är stenhård.