Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-27 23:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2011/12/17/lordagskolumn-i-dn-stockholm-dags-att-komma-upp-pa-sparet/

Viktor Barth-Kron

Lördagskolumn i DN Stockholm: Dags att komma upp på spåret

Köpenhamn och Malmö vill bygga gemensam tunnelbana, kunde DN berätta i går. Transport städerna emellan ska ta ynka 15 minuter år 2026, enligt planerna. Finns det skäl att vara orolig? Innebär det här slutet för Stockholms trivsamt storhetsvansinniga ambitioner att vara ”The Capital of Scandinavia” (eller ”Skandinaviens huvudstad” som vi utanför konsultsvängen säger)?

Nja. Det är kul om det går bra för folk, även skåningar, och att Malmö formaliserar sin status som förort till den danska huvudstaden borde inte påverka någon negativt. Utom möjligen Göteborg, men det är ju inte vårt problem.

Däremot finns all anledning att ta planerna som en spark i baken. Stockholm växer redan – men skulle kunna växa betydligt mer, om vi också la i en överväxel när det gäller spårburna kommunikationer. Då pratar jag inte bara om att få pendeln att gå i tid – även om det är en bra början – utan betydligt mer visionärt.

Alla kan nog se Stockholms stiliserade tunnelbanekarta framför sig. Låt oss skruva lite på den och tänka oss att Västerås motsvarar gröna linjens Hässelby strand, medan Norrköping, Nyköping och Nynäshamn motsvarar Hagsätra, Farsta och Skarpnäck. Gävle och Borlänge får vara blå linjens Akalla och Hjulsta, och Tyresö spelar rollen som Kungsträdgården. På den röda linjen hittar vi Örebro och Katrineholm som Norsborg och Fruängen, medan Uppsala och Norrtälje klär ut sig till Mörby centrum respektive Ropsten.

Rita gärna själv. Från de här orterna pendlar folk redan i dag, under avsevärt åbäkande. Med en regional snabbspårväg (som fungerar) skulle det vi känner som Storstockholm kunna omfatta halva Mellansverige, innan Malmö-Ilmar Reepalu ens hunnit göra sin premiärtur över bron.

Seså, politiker. Där har ni linjerna till en plan som skulle göra mer nytta för Stockholms status i Skandinavien och Europa än vilken anglofil konsultklyscha som helst.