Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-30 18:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2012/03/07/ordlistan-v-10/

Viktor Barth-Kron

Ordlistan, v 10

The Viktor Report är en blogg som tar ansvar för den språkliga utvecklingen. Därför har vi i DN Stockholm lanserat formatet ”Veckans ordlista”, i syfte att återkommande fånga upp samtidens viktigaste lokalsamtalsämnen – och sätta ord på dem. Håll till godo, osv.

* Varumärkestvätt

Vårdkoncernen Carema, känd från DN Stockholm, har stärkt sin organisation. Detta meddelade man i ett glatt pressutskick i veckan. Rekryteringarna består av en informationschef och en reklamchef. Kul – alla jobb behövs, som Moderaterna brukar säga. Men i nästa rekryteringsoffensiv får man kanske hoppas på lite vårdpersonal också.

* Cykelkommunikation

Utbyggda pendlingsstråk, bättre skyltning och ökad säkerhet var några av de viktigaste punkterna när stadshusledningen presenterade sin miljardplan för bättre cykeltrafik i Stockholm. Det låter ju bra, alltsammans. Men mest spännande blir att se vad de anvisade ”kommunikationspengarna” ska leda till. Enligt borgarrådet Hamilton (M) ska man jobba med ”attityder i trafiken”. Möjligen ett första steg mot något sånär fredlig samexistens mellan cyklister och fotgängare.

* Plattformsbalk

Föremål som tappade greppet under dj:n Aviciis spelning i Globen i fredags, vilket ledde till att ett 30-tal dansande ungdomar rasade ner i ett hål. En flicka skadades allvarligt och en utredning har tillsatts. Ett förslag i all enkelhet: Undvik plattformar. Det går säkert bra om dansen är försynt foxtrot, men för dagens upp-och-ner-hoppande house-publik är det säkrast att gardera med någon meter betong.

* Facebookångest

En dryg miljon svenskar mår dåligt om de inte hänger på Facebook regelbundet, visar en forskningsrapport som DN uppmärksammade i måndags. Det var ju tråkigt, men det mest uppseendeväckande i rapporten var något annat: genomsnittsanvändaren lägger sjuttiofem (75) minuter per dag på sin FB-sida. Hur fyller man den tiden? Att kommentera vädret, utföra 16 överflödiga ”likes” och fotografera dagens lunch borde även en timanställd konsult klara på mindre än en kvart.

* Soprumsetta

Som alla vana bostadsannonsläsare vet är ”chans att skapa ditt eget drömboende” mäklarsvenska för ”rivningsfärdigt ruckel”. I helgen avslöjades ändå något slags rekord, där en bostadsrättsförening på Kungsholmen lyckats sälja ett soprum (!) om 33 kvadratmeter. Utan kök. Och utan el. Visst, mäklaren var säkert en skojare, men problemet måste också sökas i den bisarra efterfrågan. Stockholm har faktiskt flera trivsamma förorter.