Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 09:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2012/06/28/socialdemokraterna-vill-kora-runt-problemet/

Viktor Barth-Kron

Socialdemokraterna vill köra runt problemet

Rätta artikel

(Kolumn i torsdagens DN Stockholm.)

Vi är inte alls emot Förbifart Stockholm, slog den socialdemokratiska Stockholmsledaren Karin Wanngård fast i tisdagens SvD. Detta i en arg replik på moderaterna Nordin och Hamiltons anklagelseakt mot oppositionens påstådda förhalning av frågan, som man passande låtit publicera just när moderatväljarna satt i Essingeledens köer på väg till midsommarfirandet.

Det finns ingen anledning att misstro intentionerna. Stockholmssossarna har talat väl om motorvägen i många år och Wanngårds sekundant Tomas Rudin utnämnde här i DN beslutet om bygget till borgerlighetens bästa insats för Stockholm.

Men nu är det ju inte Wanngård och Rudin som är problemen när det gäller S relation till förbifarten. Det första problemet sammanfattar Wanngård själv i slutklämmen av sin artikel:

”Jag vill även sända ett tydligt budskap till min egen partiledning. I den här frågan har de två partier vi samarbetat med de senaste åren både fel i sak och stockholmarna emot sig. Det är helt oacceptabelt att förbifarten tidigare fått vara en bricka i rikspolitiska förhandlingar.”

Fritt översatt betyder detta: ”Snälla Stefan Löfven, låt mig inte gå samma bittra öde till mötes som Annika Billström.” Om någon glömt så var det Miljöpartiet som tvingade Göran Persson att tvinga Annika Billström (S) att svika sitt vallöfte om trängselskatten 2002, och därmed i praktiken satte punkt för hennes politiska trovärdighet.

Stefan Löfven verkar vara en praktiskt lagd man utan ideologiska invändningar mot bilåkande, så det är möjligt att vädjan hörsammas. Återstår då ett annat, troligen större problem.

Både V, som är emot förbifarten, och MP, som tycks berett att satsa all sin politiska prestige på att stoppa den, är klart starkare i Stockholm än på riksplanet, medan det motsatta gäller för S. Redan i dag samlar V och MP tillsammans 24 stadshusmandat mot 25 för S, och i opinionsmätningar är det "småpartierna" som växer.

Det handlar alltså inte om några stödhjul att köra över. Hur Karin Wanngård ska sy ihop ett rödgrönt Stadshusstyre med sådana brutala klyftor i de lika viktiga som dyra infrastrukturfrågorna begriper nog ingen, allra minst hon själv.

Man förstår att hon gärna tar en förbifart runt frågan.