Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 04:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2012/08/11/messias-aterkomst-sker-inte-pa-tva-hjul/

Viktor Barth-Kron

Messias återkomst sker inte på två hjul

(Lördagskolumn i dagens DN Stockholm.)

Stadsmiljöborgarrådet och utspelsfantomen Per Ankersjö har pratat cyklar igen. I veckans DN Stockholm kunde vi läsa att han och Centerpartiet vill göra om utvalda stadsgator till ”cykelfartsgator”, där cyklister har företräde och maxfarten är 20 kilometer i timmen. Samtidigt berättar regeringens cykelutredare Kent Johansson i SvD att han vill se nya ”cykelmotorvägar” som ska underlätta pendling från kranskommuner, och öppnar för ett system där man ska kunna hyra cykel på SL-kortet.

Det här är förstås bra idéer, och helt nödvändiga i ett trafiksystem vars arkitekter varken förutsåg söndagsutflykter med picknicken i cykelkorgen eller kontorsarbetande män med tights och Tour de France-ambitioner. Att separera cyklar från bilister (och gående!) skulle dels höja farten, men framför allt spara samhället mycket elände.

Sedan finns det förstås ett ”men” mitt i hallelujastämningen kring vår tvåhjuliga Messias.

Jag har ingen avsikt att pådyvla läsaren ångest här, men det bör ändå påpekas att vi sakta men säkert närmar oss årstiden ”vinter”. Den naturliga ordningen råkar ju vara sådan att ett antal månader under det stockholmska året inte lämpar sig för cykling, annat än som extremsport. Det spelar helt enkelt ingen roll hur många ”cykelfartsgator” som Stadshusets politiker beslutat om, så länge det ligger en decimeter snömodd på dem. Transportbehovet ligger däremot inte på is under tiden.

Att hoppas att klimatförändringarna ska ordna den detaljen vore förstås också lite bakvänt, då ju cyklingen bland annat är tänkt att motverka dem.

Gärna cykelfartsgator och cykelmotorvägar alltså, men helst ett gäng bussfiler också. Eller andra driftsäkra året runt-transportmedel. Utpekade föregångsstaden Köpenhamn, som för övrigt har drygt två grader högre medeltemperatur under vintermånaderna, har inte bara byggt cykelmotorvägar på den här sidan millennieskiftet. De har även invigt ett helt nytt tunnelbanesystem.