Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-18 00:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2013/02/04/vassa-argumenten-eller-byt-fil/

Viktor Barth-Kron

Vässa argumenten - eller byt fil

(Kolumn i dagens DN Stockholm.)

Att det tvådelade

Det är inte konstigt. Förespråkarnas argument är inte så övertygande som de borde vara, givet effekterna och prislappen. ”Alla kan se att Essingeleden är överbelastad”, säger Sten Nordin (M) och hänvisar till arbetspendling. ”Vi förstår behovet av en smidigare omväg”, säger S-ledaren Stefan Löfven.

Att fler förbindelser behövs står som sagt klart. Att det ska vara just 21 kilometer motorvägstunnel som kostar (minst) 28 miljarder är en annan sak.

De politiska motståndarna har dock inte helt torrt på fötterna heller. ”Bygg ut kollektivtrafiken”, tjoar MP. Visst, gärna, men aspekten verkligheten måste räknas in och varken bussar eller ambulans kan ta t-banan.

Vänsterpartiet säger sig vilja rusta upp väg 55 mellan Strängnäs och Enköping. Det kan man förstås göra, även om just Stockholms-V:s möjligheter att bidra är begränsade. Eftersom det brännande problemet är kommunikationer inom Stockholmsregionen är det dock inte ett svar på frågan. För den som måste köra varor mellan Skärholmen och Spånga blir det en omväg på 15,4 mil jämfört med Essingeleden.

Finns det ett mellanting?

I nätverket Yimbys halvutopiska framtidsskiss ”Lindhagenplanen 2.0” är förbifarten skrotad och Mälarsnittet i stället korsat av broar. Inte motorvägsbroar, utan vanliga ”stadsbroar” med utrymme för fotfolk, cykel, körfält och spår. För en utomstående låter det kanske banalt, men i en debatt som i decennier erbjudit två alternativ – ”motorväg” och ”nej till motorväg” – är det smått revolutionerande.

Varför finns det exempelvis inte, sedan 100 år eller så, en bro mellan Hägersten och Brommalandet? Mellan Skärholmen och Ekerö? Ekerö och Blackeberg? Avstånden är några hundra meter. Somliga strandtomtsägare skulle bli sura en stund, men de har trots allt bara en röst var de också.

Möjligen något att fundera på, så här i sakens elfte timme. Broexemplen ovan skulle förstås inte lösa Stockholms alla trafikproblem – men det gör sannolikt inte Förbifart Stockholm heller.