Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-19 14:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2013/02/13/sl-trolleri-pa-ny-niva/

Viktor Barth-Kron

SL-trolleri på ny nivå

(Kommentar i dagens DN Stockholm.)

2010 lät SL-chefen

Hanteringen av Hornstulls ombyggnad tar förmågan att trolla fram icke nödvändiga kostnader till en ny nivå, och som vanligt är det stockholmarna som får äran att dra upp notan ur den vita hatten.

Helt oavsett om man blir upplivad eller djupt indignerad av själva begreppet ”Nya Hornstull” kvarstår nämligen den lite svårare frågan: Varför behöver SL en pr-byrå för att inviga en tunnelbanestation? Som inte ens varit avstängd? Och varför behöver man den till den milda grad att prislappen blir 350 000 kronor?

SL har varit noga med att påpeka att byrån anlitats efter en offentlig upphandling. Det är förstås bra att bolaget följer gällande lag, men det räcker inte som svar och frågan om den politiska pr-manin är större än så. SL är heller inte den enda syndaren. Varje år rinner många skattemiljoner i väg på olika typer av konsulttjänster av i bästa fall diskutabelt värde för stockholmarna. Vilket inte blir mindre problematiskt av de ofta mycket nära kopplingarna mellan politiken och kommunikationsbranschen. Den som är pr-konsult ena dagen kan vara statssekreterare nästa, och vice versa.

Nu gäller det dock SL, så varför inte ta tillfället i akt att bjuda på lite kostnadsfri rådgivning? När borgarråden Helge Berglund och Erik Huss 1958 åkte premiärtur på gröna linjen mellan Bagarmossen och Hässelby strand hade de ingen champagne i glasen (de drack kaffe) och sannolikt ingen varumärkesbyrå i förarhytten. Däremot hade de just byggt en tunnelbana.

Dagens landstingsregim skulle kanske kika lite på den typen av prioriteringar.