Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 18:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2013/08/27/den-man-alskar-vardagar-man/

Viktor Barth-Kron

Den man älskar vardagar man

Att Carema Care byter namn på sin äldreomsorgsverksamhet är inte särskilt förvånande, givet hur synonymt varumärket blivit med saker som knappast är till gagn när det gäller att locka kunder. Enligt bolagets vd gör man namnbytet för att man vill ha en "neutral nystart" och för att man "behöver tydliggöra vad man står för" – det senare ett viktigt klargörande, eftersom det ju lätt hade kunnat tolkas tvärtom.

Vad som förvånar en smula är valet av nytt namn: "Vardaga".

Det är ett modigt val, och inte bara för att det låter lite trist med vardag. Någon illvillig – givetvis inte den här bloggen, men någon annan – skulle ju i händelse av en skandal eller så kunna förvanska varumärket effektivt utan alltför stor ansträngning. Typ så här:

Någon illvillig, alltså.

Nu återstår att se om Caremas tilltag blir en trend och sätter en ny standard – det saknas ju inte direkt varumärken som har vissa imageproblem. Om det blir så har The Viktor Report några förslag:

* Pennalismens Lundsberg ser sitt nuvarande varumärke kört i botten och byter namn till Kamrataga.

* Arbetsförmedlingen har det tufft för närvarande, delvis på grund av en skandaliserad ledning men framför allt för att man inte förmedlar så många jobb. Därför specialiserar man sig på sin nya inriktning och byter namn till Förvardaga.

* Försvarsmakten, som i vintras hånades för erkännandet om att vi bara har ett "enveckasförsvar", vill visa uthållighet och byter namn till Försvardaga.

* Den alltmer ifrågasatta 5:2-dieten köper sig ytterligare några löpsedlar genom att byta namn till Sparmaga.

* Kristdemokraterna bemöter sin påstådda otydlighet och sina problem i opinionen med ett namnbyte till Småvaga.