Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-22 09:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2013/10/31/stockholmsordlistan-vecka-44-2/

VIKTOR BARTH-KRON

Stockholmsordlistan, vecka 44

Veckans ordlista i DN Stockholm. Eftersom ingen kommer undan.

Motionsplanering
Som DN kunde berätta i går har Karolinska institutet undersökt hur vanorna vad gäller vardagsmotion skiljer sig mellan stadens delar. Rensat för yttre faktorer som yrke och inkomst framkommer ett mönster: Folk i villa rör sig mer än folk som bor i lägenhet. Däremot rör sig folk mer i tätbebyggda områden, där bilberoendet är mindre. Den optimala stadsdelen ur motionssynpunkt vore således ett Kungsholmen med villor, men som landstingets Anton Lager konstaterar vore det lite svårt: ”Vi kan ju inte stapla villor på varandra.” En betryggande slutsats, på sitt sätt. Det perfekta samhället finns inte. De bästa samhällena är oftast de som inser just detta.

Matbilsinfarkt
Att Stockholms stad öppnade gatorna för 20 rullande matserveringar, så kallade ”food trucks”, har uppenbarligen gett mersmak. Dels hos stadens hungriga, dels hos politikerna. De 20 tillstånden ska under 2014 kompletteras med ytterligare 80. Fortsätter ökningen i samma procentuella takt blir det således 500 bilar 2015, 2 500 stycken 2016, och så vidare. Sedan är det förstås bara en tidsfråga innan det hela leder till en tacodoftande trafikinfarkt och krav på krafttag. Trängselskatt på ”food trucks” vore möjligen den mest samtida politiska åtgärden i en trendkänslig stad. Kom ihåg var ni hörde det först.

Tvärbaneklart
Tvärbanans förlängning från Alvik till Solna är klar! Ja, jo, det har förstås begränsat nyhetsvärde i och med att det var en i högsta grad väntad händelse – bygget har ju pågått länge – men ordlistan vill ändå uppmärksamma det. Att skriva om ett betydande spårprojekt som faktiskt är klart är ju betydligt ovanligare än motsatsen, så det gäller att passa på. Nästa gång det händer blir väl i oktober 2043, när tunnelbanestation Barkarby invigs av det 90-åriga trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M). Som sedan, på pressträffen efteråt, meddelar att han just tillsatt den 23:e utredningen kring hur den sedan 18 år färdiga Hagastaden ska spårtrafikförsörjas. Eller något sådant.

Sjöstadssvampar
Ett konstbråk har brutit ut i Hammarby Sjöstad. Det handlar om ett knippe färgglada, lysande ”svampar” som staden låtit placera ut längs en allé – till ett antal boendes stora förtret. ”Jag tycker inte alls att de passar in i miljön. Allt annat är så stringent i Sjöstaden med sten, järn och trä. Det är svart och vitt och så plötsligt står de här svamparna i plast och pastellfärger här. Grannar jag pratat med säger detsamma. De passar inte in”, säger en Sjöstadsbo till Södermalmsnytt. Och sammanfattar därmed, antagligen omedvetet, rätt så väl vad som händer med mentaliteten i ett mycket homogent område.

Centrumfest
Efter åratal av om och men är det nu klart att Mörby Centrum i Danderyd ska byggas ut. 15 000 kvadratmeter nya butiker ska det bli. Detta bara ett par månader efter att nordliga grannen Täby Centrum invigde sin senaste stora utbyggnad om 14 000 kvadratmeter affärer, som DN kunnat berätta om. Tuff konkurrens? Äsch. Stockholm nordost är ju en av Europas tio mest köpstarka regioner, så det finns säkert kundunderlag. Kanske är det lika bra att bygga ihop bägge centrumen? Då skulle behovet av utbyggd tunnelbana minska också – folk kan åka shoppingvagn halvvägs till innerstan, hoppa ner i tuben vid Mörby och fortsätta handla i City. Tjoho!