Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 01:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2014/05/03/hypercentral-bussterminal-ar-ingen-mansklig-rattighet/

Viktor Barth-Kron

Hypercentral bussterminal är ingen mänsklig rättighet

Lördagskolumn i DN Stockholm. Det är begripligt att

Från Stockholm kommer också tydliga signaler om att man vill se över hela situationen – sedan Nya Slussen planerades har det beslutats om tunnelbana till Nacka, vilket rimligen minskar behovet av en bussterminal med dagens kapacitet. Rimligen, alltså.

Man kan se att redan dagens Slussenterminal, med sitt hypercentrala läge och enorma flöde av bussar, är något av en geografisk absurditet. Det normala i alla andra väderstreck är att omstigning till spårtrafik sker betydligt längre ut än så. Jämförbart vore snarast om Söderortsbussarna i huvudsak gick till Medborgarplatsen i stället för till Gullmarsplan, om bussar från väst och Mälaröarna fortsatte till Tegelbacken i stället för Brommaplan eller Alvik och att nordostsektorns busspendlare klev av vid Stureplan i stället för vid Danderyds sjukhus, Ropsten och KTH.

Den som använder Slussen i dag vet också att det inte fungerar särskilt lysande. Som DN berättade i förra veckan finns stora trängselproblem i rusningstid, när alla bussar ska in på samma plats samtidigt.

Nacka borde haft tunnelbana för länge sedan, men bättre nu sent än aldrig. Det talar också starkt för att den riktigt stora terminalen för trafik mot yttre Nacka och Värmdö snarare borde ligga i Sickla än på näset mellan Söder och Gamla stan.

Det är troligt att Nacka kommun har rätt när de skriver att tunnelbanan skulle få kapacitetsproblem om alla bussar från Nacka och Värmdö hade omstigning vid Sickla. Nu behöver man dock inte vara riktigt så kategorisk. Något slags bussterminal bör förstås finnas även vid framtidens Slussen, men kanske snarare dimensionerad som andra centrala bussknutpunkter och anpassad mer för lokala bussar än långväga direktpendling. Hur en befintlig eller förbättrad Saltsjöbana kan användas i sammanhanget är värt att titta mer på.

Här bör två av de tre upprörda invändningar som Nacka formulerat i ett brev till Stockholm kunna hanteras hyfsat tillfredsställande. Den tredje invändningen – att boende i Boo och på Värmdö skulle få försämrade restider om de mister direktbussarna till Slussen – kan gott få ett barskare svar:

Att bo i en växande storstad är att ta och ge. Alla kan inte ha en direktbuss överallt. För den stora majoriteten Nackabor blir den nya trafiksituationen ett stort lyft, medan Värmdö får en situation som motsvarar den för jämförbara delar av regionen.

Jag har skrivit det förr: Ingen del av Stockholm kommer att gå opåverkad av de förändringar som måste till om staden ska kunna växa utan att korka igen. Det gäller även, om någon nu trodde annat, välmående villaidyller vid Skurusundet.