Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-17 13:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2014/11/23/en-strategisk-vision-i-varldsklass/

Viktor Barth-Kron

En strategisk vision i världsklass

Kolumn i DN Sthlm 24/11. Enligt hittills gällande

Men inte längre. När det nya Stadshusstyret nu ska uppdatera visionsdokumenten så får det högeranstrukna ”världsklass” stryka på foten.

Inte en dag för tidigt, kan vän av språklig rimlighet tycka – världsklass-lingot har sedan länge lagt sig som en tjock hinna över så gott som all form av kommunal kommunikation. Vilket fått den oavsiktligt komiska effekten att minsta skrivelse haft drag av storhetsvansinne:

Anläggandet av en ny trottoarkant på Halmhattsvägen i Årstadal är ett viktigt steg i förverkligandet av stadens vision att Stockholm ska vara en promenadstad i världsklass.

Att lille Nisse i Hökarängen höjt sig från C till B i matematik visar att stadens arbete för att en utbildning i världsklass lyckas.

Halmhattsvägen och Nisse heter egentligen något annat, men ni förstår.

Det är för tillfället oklart vad som ska ersätta målet om att vara en stad i världsklass. Frågan diskuteras i den nya rödgrönrosa majoriteten, säger finansborgarrådet Wanngård (S) till tidningen Stockholmdirekt.

Man får hoppas att de för en gångs skull kommer fram till något utan att ta hjälp av en statlig förhandlingsman. Stockholm måste både regeras och kommuniceras.

Ett förslag från den här spalten är att man gör det enkelt för sig och slår fast att stadens vision är att Stockholm ska vara bättre i framtiden än vad som är fallet i dag. Se där en målsättning som kan överleva vilket regimskifte som helst och som utan vidare förtydliganden bör kunna omfatta samtliga reformer som genomförs.

Sedan berättar man helt enkelt om alla de åtgärder som vidtas för att så ska ske. På svenska. Utan ord som inte tillför något i sak.

Det vore förstås en mycket dramatisk riktningsförändring som skulle skaka det politisk-kommunikativa komplexet i grunden – arbetstillfällen i konsultindustrin skulle försvinna, broschyrtryckerier gå på knäna – men visst vore det en bra kommunikationsstrategi.

I världsklass, rentav.