Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Viktor Barth-Kron

Kommunala kokboken – ett recept för soppa?

Lördagskolumn i DN Stockholm.

Kände du till miljö­förvaltningens projekt ”Klimatsmarta stock­holmare”?

Om inte, känn dig inte ensam. Det hela tycks ha flugit under radarn för de flesta i den presumtiva målgruppen: Trots idogt uppdaterande under längre tid följs Facebooksidan bara av 868 tappra personer i skrivande stund.

Kanske blir det ändring nu, när man inom kort lanserar en kokbok.

Jo, just det.

I kokboken i fråga ska återfinnas 59 klimatsmarta recept framtagna av en ”eko-kock”, och dessutom ett bidrag som vunnit en recepttävling på sociala medier. Bidraget i fråga har för övrigt redan vållat en smärre läsarstorm på Klimat­smarta stockholmares Facebooksida, eftersom det innehåller kyckling. Inte klimatsmart, menar många.

Kokboken ska hur som helst släppas som ”blädderbar PDF med klickbara länkar” och som e-bok. Prislappen för bokprojektet är 500 000 kronor, enligt Stockholm Direkt som bevakat frågan noggrant.

Det finns förstås några frågor att lyfta här:

E-bok? PDF? I receptsajternas tid? Och 500 000 kronor?

Man ska nog vara glad att miljö­förvaltningen inte tycks ha för avsikt att starta förlagsverksamhet i någon större skala. Då har vi inte ens gått in på frågan om huruvida kokböcker, om än klimatsmarta, alls ska räknas till den kommunala kärnverksamheten.

Jaja, kan man tänka. Det är ju småpengar i sammanhanget och klimat är ju bra, om det är bra vill säga.

Visst. Men hela saken sätter på ett intressant sätt fingret på den kommunala – och samhälleliga, för all del – informationssjukan.

Så här: Antalet kommunikatörer tycks växa exponentiellt med åren. Inget projekt är för litet för att inte ha en särskild informatör, och är det bara något större så finns inte sällan även en extern kommunikationsbyrå inkopplad.

Ett närmast legendariskt exempel är när SL lade 400 000 kronor på att lansera ”Nya Hornstull”, alltså samma tunnelbanestation som förr, fast renoverad.

Till viss del går kommunikationsinflationen att motivera: Internet har gett och ger nya arenor för information. Den offentliga förvaltningen ska genomsyras av maximal transparens och stadens digitala tjänster håller i mångt och mycket god nivå. Den som vill hitta information kan oftast göra det.

En fråga som diskuteras för lite är dock när relevant information till medborgarna övergår i vad som närmast kan liknas vid propaganda för den rådande ordningen.

Staden ska informera med­borgarna om vad som händer och hur det påverkar dem. Styrande politiker ska självklart argumentera för sina beslut, men att lägga ytterligare kommunala pengar på att tala om varför ett visst beslut är särdeles förträffligt är långt ifrån okomplicerat. Vare sig det gäller situationen i äldrevården eller en ny sluss.

Ibland får man också känslan av att viss information inte produceras primärt på grund av behov eller efterfrågan, utan för att man helt enkelt behöver ha något att göra. Vilket osökt för oss tillbaka till kokboken.

Trots ”många” delningar på sociala medier fick man enligt miljöförvaltningen inte in särskilt många bidrag till den nämnda recepttävlingen.

”Det tror vi beror på att det finns en osäkerhet och brist på kunskap om vad som egentligen är klimatsmart mat. Därför känns det viktigt att ta fram kokboken”, säger ansvarig projektledare till Stockholm Direkt.

Ett utsökt cirkelresonemang, som förstås väcker frågan vad man tar sig till om nu intresset för kokboken skulle visa sig lika svalt. Recepthögläsning enligt flyg­larmets modell?