Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-17 17:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2015/04/30/bandyhall-for-175-miljoner-en-del-av-problemet-inte-losningen/

Viktor Barth-Kron

Bandyhall för 175 miljoner: En del av problemet, inte lösningen

Kolumn i torsdagens DN Stockholm. Äntligen en bandyhall

Var det vettigt?

Bandy är knappast någon folksport i Stockholmsområdet. Antalet utövare är i relation till många andra eftersatta idrotter mycket litet. Å andra sidan skulle en bandyperson invända att det just är bristen på spelmöjligheter som begränsat sporten, och längre än så kommer vi inte i den diskussionen.

Det är naturligtvis inget problem i sig att även bandyn får en hall. Däremot finns det andra saker som skaver med projektet i Tallkrogen.

Det första är priset. Först skulle hallen kosta 80 miljoner kronor, sedan 110. Prislappen har sedan på kort tid ökat markant – när kommunfullmäktige klubbade hallen kostade den 175 miljoner kronor.

Den typen av fördyringar ser vi alldeles för ofta när det gäller idrottsanläggningar. Vilket förstås får till konsekvens att det byggs färre anläggningar totalt sett, eftersom investeringsbudgeten aldrig är obegränsad. Varför det blir dyrare varierar, men det är sällan på grund av ungdomsidrottens egna krav. De vill ha många hallar, inte ett fåtal lyxhallar.

I det här fallet handlar fördyringen bland annat om att hallen ska sänkas ned i marken, så att den inte stör upplevelsen av världsarvet Skogskyrkogården.

Det hade ju varit begripligt om hallen byggts mitt på Skogskyrkogården, men så är alltså inte fallet. Lyckligtvis. Hallen ska ligga på andra sidan den hårt trafikerade Nynäsvägen, som rimligen borde upplevas som ett större störningsmoment än en hall som inte ens hörs.

Ansvariga borgarrådet Helldén (MP) var dock tydlig i fullmäktiges debatt om att det är viktigt att värna upplevelsen av Skogskyrkogården. Visst, men fanns det inget enklare och billigare sätt? Måla hallen grön?

Det här påminner om de diskussioner som ibland dyker upp kring nationalstadsparken, där man inte bara vill hindra bebyggelse i parken, utan också sådan som kan tänkas synas från nationalstadsparken. Detta trots att själva termen ”nationalstadspark” torde indikera att det finns en stad i närheten av nationalparken, och att just det till och med är en del av poängen med den.

Hur som helst. Det andra problemet med bandyhallen är mer principiellt och handlar om exakt var den ska ligga, nämligen på en gammal bollplan. Tallkrogens bollplan var förvisso inget att skryta med, en eftersatt och nedgången grushistoria som på sistone använts till andra saker.

Det hela följer dock ett destruktivt mönster, där nya satsningar ofta sker på gamla anläggningars bekostnad. Medan befolkningen växer och bristen på både planer och hallar förvärras.

Men vi har byggt jättemånga konstgräsplaner, säger idrottspolitikerna. Sant, men det handlar till överväldigande delen om just tidigare grusplaner som konverterats. De flesta spelare föredrar konstgräs framför grus, absolut, men det ger inte fler träningstider.

Paradexemplet på mycket väsen för liten nytta är Stadshagens IP, på starkt växande nordvästra Kungsholmen. Vid Stadshagen finns i dag två elvamannaplaner och en sjumannaplan. Snart ska tennishallen i Kristineberg flyttas till Stadshagen, med följden att en elvamannaplan försvinner. Samtidigt anläggs en helt ny plan, i den redan välanvända Fredhällsparken.

Mycket krångel och investerade pengar under många år. Netto för idrotten när allt är klart: Plus minus noll. På sin höjd.

Stockholmsidrottens stora problem har aldrig varit viljan att avsätta mycket pengar till enstaka, stora projekt. Minns ansökan om sommar-OS 2004, eller att Tele2 arena kostade 2,7 miljarder. Problemet har varit och är oviljan att när staden växer avsätta ny mark för mindre spektakulära idrottsändamål.

Det löses inte med att bygga bandyhall på Tallkrogens bollplan – inte ens om den kostar 175 miljoner.