Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-07-27 20:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/viktor/2015/08/24/stockholmsordlistan-248/

VIKTOR BARTH-KRON

Stockholmsordlistan, 24/8

Grattis, internet! Ordlistan är tillbaka i DN Stockholm. Det enda periskop du behöver för att ha koll på världen omkring dig.

1. Knotterestetik
Många cyklister undviker den nya cykelvägen över Gärdet, rapporterar Östermalmsnytt. Anledningen är att den belagts med ett ”knottrigt” underlag, som gör banan trögare och som dessutom har orsakat en del punkteringar. Underlaget har valts av estetiska skäl då cykelbanan går genom Nationalstadsparken, uppger Djurgårdsförvaltningens parkchef. På den betydligt bredare bilvägen intill, som också den går genom Nationalstadsparken och där många cyklister nu kör i stället, har man av någon anledning inte sett samma behov av estetisk anpassning. Där är det nämligen vanlig asfalt.

2. Ostchock
2 Stockholms stad borde sälja sina saluhallar, anser Moderaterna. ”Det är en ideologisk fråga för oss”, förklarar Joakim Larsson (M) i Mitt i. Som om det var ett argument. Oron växer nu bland humrarna i kommunalt ägda Östermalmshallen. En privat aktör skulle kunna innebära högre hyror och därmed andra aktörer, misstänker man. ”Då får du H&M och Lindex här i stället för mat”, varnar en osthandlare i Mitt i. Marknadskrafterna som ett hot mot stadens mest högborgerliga trivsel? Här finns kanske något att fundera på. För alla inblandade.

3. Ekostäder
3 I förra veckan luftade ordlistan tanken att det kanske var dags att bebygga ”spökstationen” Kymlinge i Sundbyberg. Som av en händelse kom markägaren Vasakronan nu i veckan ut med ett förslag på det temat. I tidningen Fastighetsvärlden berättar man om visionen att bygga en ”ekostad” med omkring 6 000 bostäder som sätter Kymlinge på den ”internationella kartan”. Bland annat genom att bygga trähus. Det kan säkert vara bra, men det viktigaste miljö­argumentet är detta: Alla vill bygga fler bostäder i kollektivtrafiknära lägen. Här finns en färdig tunnelbanestation 15 raka minuter från T-centralen. Gör ekvationen.