Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Bostad

Hetare med klimatvänligt bohag

Efter Kravmärkt mat, grön el, ekobomull i kläderna och biogas i bilarna hakar nu inredningsbranschen på och presenterar fler och fler miljövänliga alternativ till modern design.

Inredningshandeln växte med dryga 100 procent mellan åren 1996 och 2006, och enligt Svensk Handel fortsätter omsättningen att öka med runt 10 procent varje år. Mer miljömedvetna kunder har på senare tid lett till en svängning i branschen. I stället för att bara tala om kostnader ser man att det faktiskt börjar löna sig att sälja miljövänlig inredning.

Anja Grundberg på Miljömärkningen Svanen berättar att listan på inredningsrelaterade produkter som passerar deras nålsöga har vuxit, även om den är blygsam i jämförelse med till exempel hushållsvaror.

I miljömärkningens ganska tuffa kriterier ingår att skärskåda allt från recept på färger, lim och lacker till kontroll av fabriker, underleverantörer, energianvändning och avfallshantering. Möbler som ska bli Svanenmärkta utsätts för nötning på testlaboratiorium för att man ska kunna bedöma hållbarheten som ju är en minst lika viktig aspekt på miljötänkandet som produktens innehåll.

Vi gör en så kallad livscykel­analys av produkten. Trä i möbler får till exempel inte härstamma från hotad regnskog och ska till minst 70 procent komma från hållbart, certifierat skogsbruk. Plast- och metallvaror ska vara återvunna till en viss procent. I produktionen tittar vi på hur man använder kemikalier, möblerna får till exempel inte innehålla farliga, bromerade flamskyddsmedel.

Märkningen i sig innebär också en kostnad, 0,3 procent per år av omsättningen från varan går till miljömärkningen Svanen och en skärpning av kraven var tredje år sätter ännu mer press på företagen.

I dag har man svårt att väga in transporter i sina bedömningar, men Anja Grundberg tror att det på sikt kommer att läggas mer fokus på varornas resvägar. En komplex fråga med tanke på att de flesta inredningsföretag valt att lägga sin produktion utomlands och att svensktillverkat hantverk i mångas ögon är dyrt.

Man kan fråga sig om inte den bästa miljöaspekten vore att vi minskar vårt shoppande, i stället för att köpa nytt. Halva vägen går antikhandlarna och de företag som säljer möbler och prylar gjorda av återvunnet material. Små svenska och Afrikainspirerade butiker sticker upp med varor som gjort en sväng extra i livscykeln.

Återbruk är inte alltid klockrent ekologiskt, menar de som driver butikerna. Men grundtanken är att låta det som skulle slängas överleva och med den filosofin värnas jordens resurser ändå.