Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Så ofta måste du ta paus när du kör

Förare som är nära att somna gör färre men större korrigeringar, glömmer ofta att blända av vid möte och kör kanske ut på den räfflade vägkanten.
Förare som är nära att somna gör färre men större korrigeringar, glömmer ofta att blända av vid möte och kör kanske ut på den räfflade vägkanten.

Varje år sker mängder av trafikolyckor till följd av trötthet. Att köra bil när du är trött kan vara lika farligt som att köra med alkohol i kroppen. Därför är det viktigt att lära sig tolka varningssignalerna och känna när du behöver en paus.  

Att vara trött bakom ratten kan vara livsfarligt. Studier visar att trötthet är en bidragande orsak till mellan 20 och 30 procent av alla trafikolyckor i Sverige.

– Det är dags att vi börjar värdera trötthet som en rejäl riskfaktor. Visst är det viktigt att jobba för att minska alkoholrelaterade trafikolyckor, men det är betydligt fler som kör trötta än onyktra, säger Anna Anund, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och en av Sveriges främsta experter på trötthet i trafiken.

Enligt lagen får du varken köra i uttröttat eller alkoholpåverkat tillstånd. Däremot är det svårt att bevisa trötthet eftersom det inte finns några biologiska faktorer som går att mäta. Därför är det upp till dig som förare att vidta lämpliga åtgärder när du börjar känna dig trött.

 Lär dig upptäcka varningssignalerna
– De första tecknen på trötthet brukar vara att vi börjar gäspa och sträcka på oss. Då kan det vara dags att ta paus, säger Anna Anund. Börjar du blinka långsammare, har svårt att hålla hastigheten eller omedvetet placerar dig lite närmare mitten av vägen är risken stor att du är för trött för att fortsätta köra.

Förare som är nära att somna gör färre men större korrigeringar, glömmer ofta att blända av vid möte och kör kanske ut på den räfflade vägkanten. Då är det direkt livsfarligt att köra vidare.   
Att vara trött behöver inte betyda att vara sömnig. Trötthet kan ha olika orsaker och kräver olika åtgärder.

– En lastbilschaufför som kör långt på motorväg kan bli trött av att körningen är så enformig. Då kan lösningen vara att bryta monotonin, exempelvis genom att ta en kort bensträckare eller en kopp kaffe, säger Anna Anund. En bussförare i Stockholms innerstad däremot, kan bli uttröttad av att det händer för mycket. Då kanske den bästa åtgärden är att få avlastning.

Den tredje faktorn är att du har sovit för lite och faktiskt är sömnig.

– Då finns det bara en enda sak du kan göra, och det är att stanna och sova en stund.

 Yrkesförare bland dem som löper störst risk
VTI:s studier visar att unga förare löper störst risk att råka ut för trötthetsrelaterade trafikolyckor.

– Det beror delvis på att unga behöver mer sömn och har svårare att motstå sömnigheten, säger Anna Anund. De överskattar ofta sin förmåga att hantera sömnigheten och underskattar riskerna. Många tror felaktigt att de kan förutsäga när de är på väg att bli farligt sömniga.

Personer som jobbar nattskift är en annan stor riskgrupp. För dem kan lösningen vara att sova en kort stund på jobbet innan de kör hem, om det finns möjlighet till det.
Den tredje stora riskgruppen är yrkesförare, eftersom de kör betydligt mer än privatbilister.

– Ser man på hur förare presterar under samma trötthet så presterar yrkesförarna ofta sämre, vilket troligtvis beror på att de är vana att känna sig trötta, säger hon och tillägger:

– Lyssna på dig själv och ta paus om du behöver. Tänk på att det för många är bättre att ta kortare pauser lite oftare än att köra i flera timmar för att ta en längre paus.

 Ta en effektiv paus på Circle K
Mer forskning, preventivt arbete och uppmärksamhet i media är några faktorer som skulle kunna få trafikanter att ta trötthet på större allvar, menar Anna Anund. Hon tror också att ämnet behöver få mer utrymme i utbildningar för yrkesförare.

– Alla har vi olika ansvar för att bidra till minskad trötthet hos förare. Men till sist hamnar ansvaret ändå på individen, säger hon. Det kan inte finnas lagar om allting; vi måste göra kloka val. Det är den mest effektiva åtgärden.

Ett klokt val för dig som är yrkesförare är att ta effektiva pauser i körningen. På Circle K:s lättillgängliga fullservicestationer kan du enkelt ta en paus. Där tankar du snabbt, tack vare snabbhastighetspumpar och många drivmedelshandtag, och kan samtidigt passa på att ta en kopp kaffe eller äta något.

Läs mer om Circle K:s koncept för effektiva pauser, Easy visits 

 Yrkesförarnas regler för kör- och vilotider 

 

  • En rast är en period under vilken föraren inte får köra eller utföra något annat arbete och som endast ska utnyttjas för återhämtning.
  • När du haft en sammanlagd körperiod på fyra timmar och 30 minuter ska du ta en rast på minst 45 minuter. Rasten kan ersättas med en dygns- eller veckovila.
  • Rasten kan delas i två perioder som kan fördelas över körperioden. Den första delen måste då vara minst 15 minuter och den sista delen ska vara minst 30 minuter.
  • När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en ny körperiod på fyra timmar och 30 minuter. 

 

Källa: Transportstyrelsen